سالروز رحلت پيام آور اخلاق و مهربانی حضرت محمد(ص)؛ شهادت سمبل بخشندگي و گذشت امام حسن مجتبي(ع) و شهادت امام رضا(ع) بر دوستداران و رهروان واقعي اين بزرگواران تسليت باد. روابط عمومي
 يكشنبه 28 آبان 1396 | 29 صفر 1439 | 19 نوامبر 2017
آسمان‌ سرخرنگ یک کوتوله قهوه‌ای

چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 09:41 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4370 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان‌ سرخرنگ یک کوتوله قهوه‌ای
کشف نوعی کوتوله قهوه‌ای با آسمان‌ سرخرنگ

تیمی از محققان «مرکز تحقیقات فیزیک نجومی» دانشگاه هارتفوردشایر، کوتوله‌ای قهوه‌ با آسمان‌های قرمزرنگ نامعمول را کشف کرده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کوتوله‌های قهوه‌ای بین ستارگان و سیارات قرار دارند؛ آنها بیش از آن بزرگ هستند که سیاره در نظر گرفته شوند با این حال، دارای ماده کافی برای همجوشی هیدروژن در هسته‌هایشان برای تبدیل‌شدن به ستاره نیز نیستند. این اجرام کیهانی اغلب «ستارگان ناکام» نام دارند، زیرا دارای منبع انرژی درونی نبوده و بنابراین، سرد و بسیار کم‌نور هستند و در طول زمان به خنک‌شدن ادامه می‌دهند.

کوتوله قهوه‌ای جدید موسوم به ULAS J222711-004547 به دلیل ظاهر بی‌نهایت سرخرنگش در مقایسه با کوتوله‌های قهوه‌ای نرمال، رصد شد. مشاهدات بیشتر با بهره‌گیری از «تلسکوپ بسیار بزرگ» شیلی و استفاده از شیوه تحلیل داده‌ها نشان داد دلیل این سرخی بیش از اندازه، حضور لایه بسیار ضخیمی از ابرها در جو فوقانی‌تر آن است.

فردریکو موراکو، رهبر تیم تحقیقاتی از دانشگاه هارتفوردشایر، گفت: ابرهای ضخیم این نوع کوتوله قهوه‌ای تقریبا از غبار معدنی مانند انستاتیت و سنگ سنباده تشکیل شده‌اند و ما موفق به کشف حضور این ابرها و همچنین تخمین‌زدن اندازه دانه‌های غبار آن‌ها شدیم.