*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
در سمت دیگر ماه چه چیزی وجود دارد؟

در سمت دیگر ماه چه چیزی وجود دارد؟
يكشنبه 20 بهمن 1392 - 14:28 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 13766 بازدید | 2 دیدگاه
در سمت دیگر ماه چه چیزی وجود دارد؟
در نقشه جهاني اخير كه توسط ماموريت كلمنتاينز در سال 1994 نقشه برداري شده است تفاوت هاي چشمگيري را بين طرف نزديك و دور ماه نشان مي دهد. نقشه با تمركز در طرف نزديك ماه ،تعداد زيادي درياها يا ماريا را ترسيم نموده است. در طرف دور ماه آنها از قسمت مركز به سمت چپ وراست كشيده شده است . در تصوير Mare Moscovience در بالا – سمت راست ميباشد .

شما احتمالا می دانید که ما فقط یک سمت ماه را از روی زمین می بینیم.اما در تمام طول تاریخ بشریت ما هیچ ایده ای که نشان دهد سمت دور ماه شبیه به چه بوده است نداشته ایم.

چند میلیارد سال قبل قمرزمین زمانی شکل گرفت که یک شیئ به اندازه سیاره مریخ با زمین تصادم کرد وبه صورت حلقه ای از گرد وغبار به دور زمین گردش میکرد وسپس این ذرات گرد وغبار مجتمع شده  وبه شکلی که امروز ما به عنوان ماه می شناسیم شکل گرفت. از دیدگاه ما،قمرزمین شروع به چرخش کرد.نیروی گرانشی زمین سرعت آن را به مرورکم کرد تا جایی  که چرخش آن در اثر گرانش زمین قفل گردید ونیمی از آن برای همیشه از دید ما مخفی گردید.

این اطلاعات درگذشته وجود نداشت تا اینکه در عصر فضا بشر در نهایت اکتشافی را برای دیدن اینکه در سمت دیگر ماه چیست انجام داد.اولین فضاپیمایی که از سمت دور ماه تصویربرداری نمود، کاوش گرLuna-3  در سال 1959 از اتحادجماهیرشوروی بود که 18 تصویر مناسب برای دانشمندان به زمین باز گرداند.سپس کاوش گر Zond-3 از اتحاد جماهیر شوروی بود که 25 تصویر با کیفیت بالا که با جزییات بیشتری از سطح ماه گرفته بود را به زمین منتقل نمود.اولین بشری که سمت دور ماه را واقعا با چشمان خود دید،خدمه سفینه  آپولو8 بود که در سال 1968 به پرواز در آمده بود.

ما درحال حاضرتصاویر فیلم برداری شده با کیفیت فوق العاده در هر مترمربع داریم،حتی از طرف دور ماه ودر آنها تصاویرتعجب آور شگفت انگیزی وجود دارد.

شما فکر می کنید که سمت دور ماه شبیه به سمت نزدیک آن می باشد اما باید دونیم کره ماه را بررسی نماییم .        اما در واقع دوسمت ماه کاملا متفاوت است.

درسمت نزدیک آن نواحی از گدازه های آتشفشانی باستانی بسیارعظیم وجود دارد که ماریا نامیده می شود. در حالی که سمت دورماه تقریبا به طورکامل از دهانه های برخوردی پوشیده شده است.زمین شناسان سیاره ای مطمئن نیستند،اما ممکن است که در گذشته زمین دارای دو قمربوده باشد.

چند میلیارد سال قبل در یک ثانیه قمرکوچکتر به سمت دورماه سقوط کرد وتشکیل نواحی ماریای تاریک تر را داد.در آلبوم موسیقی "نیمه تاریک ماه" از گروه پینک فلوید نیز به نیمه تاریک ماه اشاره شده است. به جز ماه گرفتگی های گاه و بی گاه، نیمی از ماه همیشه در تاریکی ونیمی دیگر همیشه در روشنی است اما نیمه روشن آن همانطورکه به دورزمین می چرخد تغییر می کند.

تصویر با کیفیت نقشه برداری شده از سمت دور ماه که توسط  مدار گرد اکتشافی ماه (LRO)  ناسا تصویربرداری شده است.
تصویر با کیفیت نقشه برداری شده از سمت دور ماه که توسط مدار گرد اکتشافی ماه (LRO) ناسا تصویربرداری شده است.


فقط نیمی از زمین ویا نیمی از هر شیئ بزرگ دیگر در منظومه شمسی همیشه در تاریکی است . هیچ قسمت همیشه تاریکی از ماه وجود ندارد طرفی که روبه خورشید است روشن وطرف دیگر آن در سایه است.اگرچه برخی نقاط در ماه وجود دارد که در تاریکی همیشگی قرار دارد .

در قطب شمال وجنوب ماه حفره هایی عمیق وجود دارد که نور خورشید هرگز کف آن ها را روشن نمی کند در این مکان ها ممکن است ذخایری از یخ وجود داشته باشد که مهاجران فضایی در آینده بتوانند از آن برای تامین آب ،هوا و حتی سوخت راکت هایشان استفاده نمایند.

این گفته پینک فلوید " ما شما را همیشه درحفره های همیشه سایه دار ماه  خواهیم دید " صحیح بوده است

البته ، اگر شما به جای امواج مرئی از امواج رادیویی برای صحبت استفاده نمایید .سمت دور ماه به طور طبیعی از انتقال امواج رادیویی محافظت شده است و بنابراین آن را به نقطه ای ایده ال برای قرار گیری مکانی برای رصدخانه رادیویی حساس می سازد.

مترجم : حمیدرضا خاکدوست
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران- مهندس شیمی


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

sadat3230
(مهمان)
چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 00:56

خرسندم از اینکه پس از مدتها شاهد اثری ازمهندس خاکدوست بودم
مثل همیشه روان و کامل.
موفق باشید
مریم دولت مدنی
(مهمان)
جمعه 25 بهمن 1392 - 11:25

خیلی ممنون بسیار جالب بود.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون