***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
رصد با دوربین های نجومی - بخش چهارم

رصد با دوربین های نجومی - بخش چهارم
يكشنبه 20 بهمن 1392 - 14:21 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 18593 بازدید | 1 دیدگاه
رصد با دوربین های نجومی - بخش چهارم
رصد با دوربین های نجومی (4)
قسمت‌های قبلی:

اگر شما در حال کار کردن با منبع در دسترس AC در منزل هستید ، می توانید از هر نوع تلویزیون یا مانیتور با یک ورودی ویدیویی مرکب استاندارد استفاده کنید .

در یک محل دور از دسترس ، شما معمولأ به یک مدل نیازمندید که بتواند بر روی DC هم کار کند . من از یکی از ضبط های ویدیویی قابل حمل رایج استفاده می کنم ، که یک سوکت ورودی برای ویدیوی بیرونی دارد که به من اجازه ی استفاده به عنوان یک مانیتور را می دهد . صفحه کوچک است اما خوب به نظر می رسد و زمان طولانی را با باتری کار می کند .

من از فیلم های گرفته شده با دوربینم ، توسط یک ضبط ویدیوییSolid - State که تمام عکسهایم را در یک کارت حافظه ذخیره می سازد ، محافظت می نمایم . و می تواند تمام شب را با باتری اش کار کند و بسیار راحت و کوچک است . من از یک ضبط DVD خانگی استفاده کرده ام که خوب هم کار کرد ، اما مجبور بودم که با یک معکوس کننده و یک باتری آبی که خیلی سنگین بود و به سرعت نیز توسط معکوس کننده دشارژ می شد ، آنرا به کار اندازم .

چقدر کم حواسم ...! از یادم رفت که به وسیله ی درجه 1 مهمی که شما به آن نیاز دارید اشاره کنم : یک تلسکوپ .

با چه گستره ی میدانی ؟ برای رفتن به ورای ماه و سیارات (اکثر دوربینهای نجومی موجود با قابلیت تصویر برداری سیاره ای هستند ) ، شما به یک تلسکوپ که 3 خواسته را برآورده سازد ، نیاز دارید : 1- به چشمی هایی با میدان دید وسیع نیاز دارید 2- باید قادر به فوکوس شدن توسط دوربین باشد 3- و باید دارای یک Motor Drive باشد . از همه مهمتر نمونه ای با قابلیت Go to pointing است . برخی از بازتابی های نیوتونی سرعت فوکوس کافی را برای اجازه ی کار به هر نوع دوربینی که مستقیمأ در فوکوس کننده ی یک تلسکوپ قرار می گیرد ، ندارند . بازتابی ها معمولأ بدون هیچ گونه اصلاح و تعدیلی کار می کنند . تلسکوپ هایی که آینه های ابتدایی شان را برای فوکوس حرکت می دهند ، مانند اشمیت - کاسگرنی و مکسوتوف - کاسگرنی ، به ندرت مشکلات فوکوس با دوربین ها را دارند که باید از دامنه ی وسیع فوکوس آنها ممنون بود .

برشهای (تراشه ها) تصویری بر روی دوربین های نجومی کوچکند ، بنابراین یک میدان با محدوده ی دید وسیع ، به یک چهار چوب کاملی از بیشتر اجرام نیازمند است .

طول کانونی مناسب برای یک تلسکوپ ویدیویی حدود 500 تا 1000 میلی متر است .

آیا این عدد در تلسکوپ شما از این بیشتر است ؟ اگر آری ، میزان نمودن آن توسط یک کاهنده کانونی کاری است بس آسان . من از یک کاهنده ی f/3.3 برای تغییر دادن فاصله ی بیشینه ی 2000 میلی متری SCT به یک ویدیو- معمولی 660 میلی متری ، استفاده می کنم .

غالبأ این سؤال از من پرسیده می شود که آیا می توانیم با یک تلسکوپ دابسونی ساده که توانایی ردیابی ستارگان را ندارد ، کار عکس برداری را انجام دهیم ؟

متأسفانه ، پاسخ منفی می باشد . تراشه های کوچک سنسور دوربین های نجومی ردیابی ستارگان (یا حتی سیارات) توسط دست را ، کاری بس دشوار می سازد .

خبر خوب این است که بازتابی ارزان قیمت دابسونی می تواند توسط محرکهای alt-az و یا سیستم After-Market Tracking خریداری شود . همچنین تراشه های فیلمی کوچک کار ردیابی و یافتن اجرام را دشوار می سازد ، بنابراین تلسکوپ های با سیستم Go To که مکان اجرام را به طور اتوماتیک شناسایی می کند ، خیلی مناسبتر است و برای کار ویدیو کم دردسر تر می باشد .

از الآن شما یک تلسکوپ و یک دوربین نجومی دارید . آنها چگونه در کنار یکدیگر کار می کنند ؟ خیلی آسان است . دوربین مستقیمأ به سمت فوکوس کننده می رود . به هیچ چشمی نیاز نیست و دوربین نجومی با لنز استفاده نمی شود . تلسکوپ شما نقش همان لنزها را ایفا می کند . اکثر دوربین ها با یک nose-piece 1/4 1 اینچی هستند که به آنها اجازه می دهد مستقیمأ به درون فوکوس کننده وارد شوند . یک سؤال همچنان نیز وجود دارد که آن هم انتخاب مدل دوربین است . نمی گویم که مدل ابتدایی تأمین کننده ی خوبی توسط یک top-of-the-line MallinCam Xtreme یا StellaCam 3 ، نیست . اما این ممکن است که به راحتی و بدون هزینه ی زیاد شروع کرد . استفاده ی هر دو مدل دوربین نجومی اعماق فضا Orion StarShoot و MallinCam Jr برای استفاده و دادن نتایج عالی در دقیقأ بیرون دریچه ، آسان هستند . آنها محدود به نوردهی به مدت 4 ثانیه می باشند ، اما من با همان مقدار نوردهی ، قادر به تصویر برداری از صدها جرم توسط دوربین StellaCam2 خود بودم . من استفاده های فراوانی را از دوربین های نجومی دیده ام که در مکانهای بسیار معمولی مثل حیاط خلوت پشت خانه ام و در موقعیت بدی از آلودگی نوری قرار داشته و انجام شده اند . با اینکه من هنوز علاقه مند به دیدن از درون چشمی تلسکوپم هستم ، اما اجرام خیلی بیشتری را از درون فیلم دیده ام . دوربین های من آرزوهایم را خیلی تمامتر برای دیدن آنچه که در آنجا می باشد به واقعیت بدل می سازد و کمکم می کند که ورای اجرام مسیه و کاتالوگ NGC ها تا دسته ای از کهکشانها ی تاریک را که زمینه ی جهان را شکل می دهد ، مشاهده کنم .

منبع: مجله Sky and Telescope - فوریه 2013

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مریم دولت مدنی
(مهمان)
جمعه 25 بهمن 1392 - 11:29

مثل همیشه عالی بود خانم کریمی نژاد عزیز خسته نباشید :)

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون