***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
رونمایی از دو ماهواره جدید

رونمایی از دو ماهواره جدید
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 12:22 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4346 بازدید | 0 دیدگاه
رونمایی از دو ماهواره جدید
رونمایی از دو ماهواره جدید

در مراسم روز فناوری فضایی از ماهواره‌های «خلیج فارس» و «تدبیر» رونمایی شد.

ماهواره مخابراتی «خلیج فارس» که توسط محققان دانشگاه صنعتی مالک اشتر طراحی و ساخته شده، سازگار با بستر ارتباطی بی‌سیم زمین پایه کشور بوده و خدمات ارتباطی بی‌سیم ماهواره‌ای را به صورت امن و مطمئن با پوشش جغرافیایی ملی و یا منطقه‌ای ارائه می‌کند.

این سامانه مجهز به پایانه‌های کاربری کوچک و سبک بوده و در شرایط بحران ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نیز توسط نیروهای امدادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماهواره مخابراتی «خلیج فارس» برای برقراری خدمات ارتباطی امن اختصاصی باند باریک از نوع غیر بلادرنگ یا ذخیره ارسال مورد استفاده قرار گرفته و سرویس پیام‌رسانی کوتاه را در داخل یا خارج مرزهای ملی تامین می‌کند. افق آتی این طرح تحقق یک منظومه ماهواره‌ای است.

تبادل پیام‌های داده رقومی متنی و یا صوتی بین کاربران متحرک یک شبکه بی‌سیم زمینی، پخش پیام‌های همگانی و جمع‌آوری و یا توزیع داده حسگرهای نصب شده در نقاط دور از دسترس از کاربردهای ماهواره‌ای مخابراتی خلیج فارس است.

ماهواره «تدبیر» با مدیریت سیستمی سازمان فضایی ایران توسط مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت به صورت صددرصد بومی در مدت 5 ماه طراحی و جهت پرتاب تحویل پرتابگر شده است.

این ماهواره نمونه توسعه یافته ماهواره «نوید» علم و صنعت و دارای ماموریت عکسبرداری با وضوح بهتر از 100 متر ارسال و دریافت پیام بین 16 کاربر، سیستم تعیین مدار و سیستم تعیین موقعیت به کمک GPS فضایی، رهگیری و فاصله‌یابی از طریق ایستگاه زمین، جرم ماهواره 50 کیلوگرم و ابعاد آن 50×74.2 سانتی‌متر مکعب و مدار آن 250×375 کیلومتر است.

مراسم روز ملی فناوری فضایی با حضور معاون اجرایی رییس جمهور، وزیر دفاع و قائم مقام سازمان فضایی ایران و جمع دیگری از مسؤولان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون