*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
آسمان هفته اول بهمن ماه 92

آسمان هفته اول بهمن ماه 92
شنبه 5 بهمن 1392 - 08:53 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 9158 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان هفته اول بهمن ماه 92
آسمان هفته اول بهمن ماه92

آسمان این هفته را در شرایطی بررسی می کنیم که سه خبر مهم از آسمان رخدادهای ستاره شناسی را در هفته گذشته شنیدیم.

اول کشف آب در سیارک سرس!  بود که بزرگترین جرم کمربند سیارکی و کوچکترین کوتوله سیاره ای با قطر 934 کیلومتر است.  منشا این آب می تواند فوران های یخی در سطح این جرم باشد و خبر  دوم زمینی اما مربوط به یکی دیگر از مردان آسمانی است و آن هم درگذشت جان دابسون که ابداع استقرار های دابسونی تلسکوپها به این مرد بزرگ تعلق دارد. او در سال 1915 میلادی متولد و پس از 99 سال زندگی پر تلاش و علمی، در ابتدای سال جاری میلادی به آسمانها پیوست. به روح این مرد بزرگ درود می فرستیم.

سومین خبر موضوع داغ کشف ابرنواختر 2014جی در جرم مسیه M82 در صورت فلکی خرس بزرگ است که هم اکنون در قدر 11 با یک تلسکوپ آماتوری قابل مشاهده است. این جرم در فاصله 11 تا 12 میلیون سال نوری از زمین قراردارد. اطلاعات تکمیلی را در مورد این اخبار در همین وبگاه دنبال نمایید.

ابرنواختر نوظهور در M82
ابرنواختر نوظهور در M82

همچنین در روز گذشته، سازمان فضایی ایالات متحده امریکا، ناسا 10 سالگی فضاپیمای فرصت، مریخ نوردی که قرار بود تنها 90 روز در سیاره سرخ به جستجو بپردازد! جشن گرفت

*شنبه 5 بهمن ماه : مهر تابان ساعت 17:24 این روز در در افق جنوب غرب محل سکونت تان رخ می پوشاند و شما بهتر است فرصت رصد آسمان را درشبهای طولانی زمستان غنیمت بشمارید.

شامگاه امشب مقارنه بسیار زیبای سیاره حلقه بر گردن کیوان و ماه تابان در ساعت 17:18 رخ خواهد داد این دو جرم در این شرایط، 33 دقیقه کمان! با هم جدایی خواهند داشت اما متاسفانه در کشورمان این اجرام طلوع نکرده اند و در ساعت 2 بامداد یکشنبه 6 بهمن باید منتظر باشید تا با طلوع کیوان، این همنشینی را اما با فاصله ای بسیار بیشتر یعنی 5 درجه با چشم غیر مسلح شاهد باشید. ملاقات این اجرام در برج فلکی ترازو(میزان) خواهد بود. قدر ماه 11.6- و قدر کیوان 1.1 در زمان مقارنه خواهد بود.

برای رصد  غزال تیز پای منظومه خورشیدی تا ساعت 18:39 یعنی یک ساعت و 15 دقیقه بعد از غروب مهر تابان فرصت دارید تا آنرا در برج فلکی بزماهی(جدی) با چشم غیر مسلح مشاهده نمایید. قدر این جرم حدود صفر می باشد. فضاپیمای مارینر 10 در سالهای1974و  1975 میلادی (53-54 خورشیدی) به ملاقات این جرم رفت و در سالهای 2008 و 2009 میلادی(86-87) فضاپیمای مسنجر از این جرم زیبا تصاویر دقیقی ارسال نمود. در سال جاری میلادی نیز فضاپیمای اروپایی- ژاپنی بپی کلمبو به سمت این جرم اعزام خواهد شد.

برجیس غول پیکر با قدر ساعت 15:28 طلوع کرده است و از ابتدای شامگاه این روز در افق شمال شرق قابل مشاهده با چشم غیر مسلح با رنگ سفید می باشد. این جرم هنوز در صورت دو پیکر است. برجیس گازی 300 بار از زمین پر جرم تر است! اما هر 9.9 ساعت یک دور به گرد خود می چرخد.(بسیار سریعتر از زمین)

بهرام خون ریز ساعت 23:22 همراه با برج خوشه(سنبله) طلوع می کند و با رنگ قرمز  از بقیه اجرام این صورت قابل تفکیک است.

* یکشنبه  6 بهمن: ناهید صبحگاهی شده و 05:31 بامداد یکشنبه  6 بهمن ماه از افق شرقی سر بر می آورد. ملکه اسمان صبحگاهی هم اکنون به رنگ سفید و درخشان در آسمان بامدادی خودنمایی می کند. طی ماههای آتی با افزایش درخشش این جرم، امکان رصد در روز آن با چشم غیر مسلح! در مناطق فاقد آلودگی هوا که دارای آسمان پاک هستند بهتر امکان پذیر می شود. مهر تابان ساعت 07:09 بامداد یکشنبه از افق جنوب شرق سر بر می آورد.

سیارات اورانوس در ماهی ها و نپتون در سطل آب هستند.

* پنجشنبه 10 بهمن: ساعت 1:08 بعد از نیمه شب این شب ، ماه نو خواهد شد و اولین غروب بعد از مقارنه شامگاه جمعه 11 بهمن 92  برای رویت هلال ربیع الثانی 1435 خواهد بود.

*جمعه 11 بهمن ماه: ساعت 12:36 این روز، تیز پای منظومه سیاره تیر(عُطارد) به حداکثر کشیدگی خود از خورشید می رسد. در این شرایط قدر آن 2.6- و در صورت فلکی سطل آب(دلو) بهترین شرایط رصدی را دارا می باشد. بیش از 18 درجه جدایی این جرم با خورشید است. در بیشترین درخشندگی قدر سیاره تیر  1.9- و کمی درخشان تر از ستاره مشهور تیشتر و یا همان  شباهنگ (شعرای یمانی) خواهد بود.

بیان این  رویدادها را بصورت زنده، شنبه ها و دوشنبه های هر هفته در برنامه علمی روزنه از رادیو سراسری ایران بر روی موج ای ام ردیف 900 مگاهرتز می توانید دنبال کنید.

تا درودی دیگر بدرود

آسمانتان صاف



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون