*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
مشاهده «چسب» کیهانی برای اولین بار

مشاهده «چسب» کیهانی برای اولین بار
سه شنبه 1 بهمن 1392 - 14:37 | شاخه : | منبع : ایسنا | 5576 بازدید | 0 دیدگاه
مشاهده «چسب» کیهانی برای اولین بار
مشاهده «چسب» کیهانی برای اولین بار

ستاره‌شناسان برای اولین بار توانسته‌اند بخشی از شبکه رشته‌های متصل‌کننده کهکشانها را با شناسایی یک اختروش دور در یک سحابی گسترده گاز نمایش دهند.

محققان با استفاده از تلسکوپ 10 متری کک در هاوایی، یک سحابی بسیار بزرگ درخشان گازی را که حدود دو میلیون سال نوری در فضای میان‌کهکشانی گسترش یافته، کشف کردند.

آنها در این پژوهش، درخشش فلورسنت گاز هیدروژن ناشی از تابش شدید یک اختروش موسوم به UM287 را مشاهده کردند. اختروش یا کوازار یک هستهٔ فعال به شدت نورانی و دوردست است که متعلق به یک کهکشان جوان می‌باشد.

این گاز هیدروژن با انتشارات نور فرابنفش موسوم به تابش لیمن-آلفا روشن شده بود. فاصله تا این اختروش بقدری زیاد است (حدود 10 میلیارد سال نوری) که نور تابیده شده در اثر انبساط جهان در زمانی که به تلسکوپ کک و طیف‌سنج LRIS آن برسد، از یک طول موج نامرئی فرابنفش تا سایه مرئی بنفش کشیده شده است.

محققان با دانستن فاصله تا اختروش UM287 توانستند طول‌موج تابش لیمن-آلفا را از این فاصله محاسبه کرده و یک فیلتر خاص برای طیف‌سنج LRIS به منظور دستیابی به تصویری در آن طول‌موج ساختند.

به تصور دانشمندان، این اختروش بخشی از رشته‌ای است که ممکن است حتی بسیار گسترده‌تر از این باشد، اما آنها تنها بخشی از رشته را می‌بینند که با انتشار بدست آمده از اختروش، روشن شده است.

این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون