فرخنده باد جشن نوروز، میراث ماندگار نیاکان نیک اهورایی این سرزمین بر تمامی ایرانیان عزیز در هرنقطه از این کره کوچک خاکی. روابط عمومی
 سه‌شنبه 8 فروردين 1396 | 29 جمادي الثاني 1438 | 28 مارس 2017
مشاهده «چسب» کیهانی برای اولین بار

سه شنبه 1 بهمن 1392 - 14:37 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4148 بازدید | 0 دیدگاه
مشاهده «چسب» کیهانی برای اولین بار

ستاره‌شناسان برای اولین بار توانسته‌اند بخشی از شبکه رشته‌های متصل‌کننده کهکشانها را با شناسایی یک اختروش دور در یک سحابی گسترده گاز نمایش دهند.

محققان با استفاده از تلسکوپ 10 متری کک در هاوایی، یک سحابی بسیار بزرگ درخشان گازی را که حدود دو میلیون سال نوری در فضای میان‌کهکشانی گسترش یافته، کشف کردند.

آنها در این پژوهش، درخشش فلورسنت گاز هیدروژن ناشی از تابش شدید یک اختروش موسوم به UM287 را مشاهده کردند. اختروش یا کوازار یک هستهٔ فعال به شدت نورانی و دوردست است که متعلق به یک کهکشان جوان می‌باشد.

این گاز هیدروژن با انتشارات نور فرابنفش موسوم به تابش لیمن-آلفا روشن شده بود. فاصله تا این اختروش بقدری زیاد است (حدود 10 میلیارد سال نوری) که نور تابیده شده در اثر انبساط جهان در زمانی که به تلسکوپ کک و طیف‌سنج LRIS آن برسد، از یک طول موج نامرئی فرابنفش تا سایه مرئی بنفش کشیده شده است.

محققان با دانستن فاصله تا اختروش UM287 توانستند طول‌موج تابش لیمن-آلفا را از این فاصله محاسبه کرده و یک فیلتر خاص برای طیف‌سنج LRIS به منظور دستیابی به تصویری در آن طول‌موج ساختند.

به تصور دانشمندان، این اختروش بخشی از رشته‌ای است که ممکن است حتی بسیار گسترده‌تر از این باشد، اما آنها تنها بخشی از رشته را می‌بینند که با انتشار بدست آمده از اختروش، روشن شده است.

این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است.