***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
نیم نگاهی به همایش بین المللی نجوم و اختر فیزیک مراغه- به روز شد

نیم نگاهی به همایش بین المللی نجوم و اختر فیزیک مراغه- به روز شد
دوشنبه 4 خرداد 1388 - 02:30 | شاخه : | 2963 بازدید | 0 دیدگاه

در هفتصد وپنجاهمین سال فعالیت رصدخانه تاریخی مراغه، همایش بین المللی نجوم و اختر فیزیک در این شهر به همت مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه، همراهی مسئولین منطقه ای و تلاش خستگی ناپذیر خورشید شناس شهیر کشورمان جناب آقای دکتر علی عجب شیری زاده استاد دانشگاه تبریز و رئیس مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه از دوم تا چهارم خرداد ماه جاری در تالار اجتماعات اندیشه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی مراغه به اجرا در آمد. این برنامه که در مراسم افتتاحیه با سخنرانیهای مختلفی از مسئولین شهرستان واستان همراه بود، با تلاوت آیات کلام اله مجید آغاز و به ترتیب دکتر علی عجب شیری زاده، دکتر سنبلی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی مراغه با قرائت پیام نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی که به علت سفر به کشور چین در همایش حضور نداشتند، قرائت پیام دکتر جاسبی ریاشت دانشگاه ازاد اسلامی به همایش توسط ریاست منطقه دو دانشگاه های آزاد و در پایان با سخنان معاون استاندار و فرماندار مراغه سخنرانیهای افتتاحیه به اجرا در آمد. جناب آقای دکتر جسور استاد پیشکسوت و از اساتید بنام دانشگاه تبریز اولین سخنران علمی بخش صبحگاهی همایش بودند که با عنوان New development in the study of binary systems in milky way & extra galaxies ارایه گردید.
پذیرایی  که گپ و گفتگوهای دوستانه با آن همراه بود میهمانان را برای ادامه همایش آماده تر نمود. سپس دکتر عباسی از دانشگاه مشهد به ارایه مقاله علمی در زمینه Black hole accretion disks:toward a new paradigm پرداختند که این مقاله بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت. آقای Guliyev ریاست رصد خانه شماخی جمهوری آذر بایجان سخنران بعدی با عنوان About the role of external planets in formation of cometary`s system بودند. با این سخنرانی و تقدیم لوح و هدایایی از جمهوری  آذر بایجان توسط آقای Babayev، میهمانان برای صرف ناهار و نماز سالن را ترک تا در بخش عصر گاهی از ادامه برنامه ها بهره مند گردند.
مهندس مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با همراهی دبیر محترم انجمن جناب آقای سید عبدالامیر شیرازی و پدر نجوم آماتوری کشور استاد احمد دالکی به دعوت دبیر علمی همایش به افتتاحیه این برنامه دعوت شده بودند و از ابتدای همایش در برنامه حضور داشتند. پس از برنامه صبح همایش مجدداً در عصر با سه سخنرانی  از میهمانانی که از جمهوری آذربایجان دعوت شده بودند دنبال شد. در سالن جنبی همایش کارگاه تاریخ علم نیز برگزار می گردید. پوستر سخنرانیهایی نیز توسط میهمانان داخلی دیوارهای  ورودی تالار اندیشه دانشگاه را زینت داده بود. بازدید از موزه مردم شناسی، مسجد و حمام مهرآباد در بناب و حضور در کنار دریاچه ارومیه که با مشاهده کم آبی آن حاضران بسیار متاثر گردیدند در این سفر از سوی برگزار کنندگان برنامه ریزی گردیده بود.
حضور اساتید پیشکسوتی همچون دکتر قنبری ریاست محترم فعلی انجمن نجوم ایران، دکتر کیاست پور از اصفهان و دکتر بهرام خالصه یاد آور سالهای طلایی نجوم در میانه دهه 6خورشیدی بود که مدیریت انجمن نجوم آماتوری ایران افتخار آشنایی با این اساتید و شاگردی در محضر آنان را در آن سالها یافت و جای خالی استاد فقید دکتر تقی عدالتی استاد اختر فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد در این همایش کاملاً احساس می شد. ضمناً دکتر رحیمی از مشهد، دکتر بردبار از شیراز و اساتیدی از دیگر دانشگاهها همچون دانشگاه سیستان وبلوچستان و... در این همایش با شکوه علمی حضور و سخنرانی داشتند.
گفتگوی صمیمانه با اساتید حاضر در برنامه بویژه جناب آقای دکتر قنبری در ادامه جلسات دوستانه قبلی با ایشان، فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات وایجاد زمینه های مناسب برای استمرار فعالیت صمیمانه گسترده تر در راه پیشبرد دانش آسمانی اختر شناسی بود که نجوم آماتوری در آن از جایگاه ویژه برخوردار است واتفاقاً همچون همیشه اساتید و مدیر انجمن نجوم ایران بر این وفاق و همدلی جهت ارایه خدمات بیشتر تاکید داشتند چرا که طبق نظر مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران نیز ، نجوم آماتوری و اساساً برنامه های ترویجی حصار و دیوار نداشته و تلاش برای ترویج دانش کهن وجذاب ستاره شناسی آنهم در کشور چند ده میلیونی و جوان ایران نیاز به هزاران گروه فعال در کشور دارد و فعالیت برای ترویج عشق آسمانی تضاد منافعی را در بر نداشته که عرصه برای کسی تنگ باشد و باید فرصتهای مساوی برای تمامی گروهها بویژه فعالان بنام در این عرصه بیش ازپیش مهیا گردیده واز نگاههاو سلایق شخصی پرهیز گردد چرا که شاید موجبات رکود و دلسردی تلاشگران بویژه جوانان تازه کار را در پی داشته باشد. عکس در کنار اساتید و بازگشت به بناب و پذیرایی شام پایان بخش برنامه های روز اول بود.
گروه انجمن در روز دوم با توجه به مشغله زیاد کاری همایش را می بایست ترک مینمودن اما سخنرانی دانشمند جوان کشور جناب آقای دکتر خسرو شاهی که از دست اندر کاران پر تلاش پروژه رصدخانه ملی می باشند را گروه از دست نداده و از بیانات شیوای علمی ایشان که علیرغم غنای بالا در نهایت سادگی بیان می گردید استفاده نمودند این سخنرانی با عنوان Halo & galaxy properties of fossil galaxy groups ارایه گردید و سپس گروه انجمن به بازدید از بناهای تاریخی این شهر که کم هم نیستند، همچنین ساعت آفتابی در محل گنبد سرخ و رصدخانه تاریخی مراغه پرداختند. مهیمان نوازی برگزار کنندگان و مردم صمیمی مراغه و بناهای تاریخی که نشان از اقتدار علمی این سرزمین داشت، خاطره ای ماندگار برای میهمانان شرکت کننده از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران در این همایش علمی شد. پرواز در روز دوم به سمت تهران پایان بخش این سفر علمی محسوب می شد که با همنشینی با اساتید بنام نجوم کشور همراه گردیده بود.
تعداد محدودی از بروشورهای رنگی فعالیتهای سالیان اخیر انجمن که نتیجه تقریباًیک دهه فعالیت گسترده تنها انجمن نجوم آماتوری مزین بنام ایران در کنار سایر تلاشگران این عرصه است، به برخی از دانشجویان و اساتید حاضر در برنامه تقدیم گردید.
                                                                            روابط عمومی

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 


 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون