***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی هفته پایانی دیماه92

رویدادهای نجومی هفته پایانی دیماه92
شنبه 21 دی 1392 - 12:27 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 5150 بازدید | 3 دیدگاه
رویدادهای نجومی هفته پایانی دیماه92
رویدادهای نجومی هفته پایانی دیماه92

آسمان این هفته را در شرایطی بررسی می کنیم که باز هم با اخبار ویژه ای نیز این هفته مواجه نیستیم.

*شنبه 21 دیماه 92: مهر تابان ساعت  17:09  امروز  در افق غرب جنوب غرب فرو می رود  و هر چند از هفته گذشته فرصت رصد سیاره زیبای  ناهید از دست رفته است؛ در این روزها نیز با توجه به اینکه در مجاورت نور خورشید است امکان رصد آن وجود ندارد، اما غزال تیز پای منظومه خورشیدی مان یعنی سیاره تیر در افق شامگاهی رخ نمایانده است و طی روزهای آینده شرایط بهتری برای رصد پیدا   می کند و این در شرایطی است که ناهید ملکه آسمان شب ساعت 03:54 عصر امروز در وضعیت مقارنه داخلی قرار گرفته است و بین زمین و خورشید قرار دارد اما با مهر تابان دقیقا در یک خط نبوده  تا خاطره گذر جذاب سال 1391 آن از مقابل خورشید تکرار شود و متاسفانه شاید به جرات بتوان گفت نسل امروز نمی توانند شاهد گذر مجددی از این جرم زیبا باشند چرا که رخداد بعدی گذر ناهید بیش از یک قرن دیگر تکرار خواهد شد. سیاره ناهید از هفته های آتی در آسمان صبحگاهی جلوه گر شده و مجددا به عنوان ملکه آسمان و زمین حکمرانی خواهدکرد.

سیاره نپتون در سطل آب(دلو) افتاده است وبرای رصد نیاز به تلسکوپ کوچک آماتوری دارد.

سیاره سبز آبی اورانوس با همان خواهر خوانده نپتون در کنار ماهی ها(حوت) جا خوش کرده است و هر چند در قدر مشاهده با چشم غیر مسلح قراردارد اما بازهم برای رصد آن به یک تلسکوپ آماتوری نیازمندید.

کوژ ماه افزاینده به تعبیری مشغول گاو بازی است و در برج فلکی ثور قرار دارد. در این شب ماه را پایین تر از خوشه زیبای پروین می توانید مشاهده کنید.

برجیس غول پیکر هنگام شامگاه از افق شرق شمال شرق همراه با دو قلو های کاستور و پولوکس طلوع نموده و با چشم غیر مسلح بسیار درخشان دیده می شود و این شبها پر نورترین جرم اسمانی بعد از ماه تابان است و برای مشاهده نوارهای گازی رنگین روی سطح این سیاره و قمرهای آن نیاز به یک تلسکوپ دارید.

بهرام خون ریز در برج فلکی خوشه است وحضرت مولانان می فرماید:

حرفه مریخ اگر خون ریزی است            او  زبون شارق تبریزی است

کیوان حلقه بر گردن در برج ترازو است و برای مشاهده سیستم حلقه ها و برخی قمرهای آن نیاز به یک تلسکوپ قدرتمند دارید.

ساعت 07:14 روز یکشنبه 22 دیماه 92 مهر تابان از افق شرق جنوب شرق طلوع می کند و به یک شب طولانی و سرد زمستانی پایان می دهد. طی روزهای اخیر به مرور طلوع خورشید عقب و عقب تر خواهد رفت و از طول شب به مرور کاسته می شود.

*سه شنبه 24 دیماه92 : بعد از نیمه شب این شب و در حقیقت در بامداد چهارشنبه حدود ساعت 4 صبح شرایط مناسبی برای رصد خوشه باز ستاره ای  47 M در صورت فلکی اسب شاخدار برایتان فراهم می گردد. هر چند این جرم در قدر 4.5 است اما باتوجه به نور شهرها نیاز به یک تلسکوپ کوچک آماتوری برای رصد آن دارید.

*چهارشنبه 25 دیماه 92 : در این شب کمترین فاصله مه و مشتری را با جدایی حدود 5 درجه را شاهد خواهید بود.

*پنج شنبه 26 دیماه 92 : ساعت 08:23 صبح این روز ماه به وضعیت بدر می رسد.

هر چند شب گذشته شاید به ظاهر ماه را کامل دیده باشید اما از لحاظ علمی، ماه در ساعت ذکر شده کامل خواهد شد. بر اساس نامگذاری قبایل بومی امریکا هر ماه بدر نامی به خود اختصاص می دهد و ماه بدر دیماه به گرگ مشهور است. دلیل این نامگذاری می تواند این باشد که گرگهای گرسنه در این موقع از سال از پناهگاه خود خارج و زیر نور ماه کامل به شکار می پردازند. همچنین عنوان ماه کهنه به عنوان اولین ماه بدر بعد از سالروز  ولادت حضرت عیسی مسیح(ع)  به این ماه کامل اطلاق می شود.

بازهم یادآور می گردد، بیان این  رویدادها را بصورت زنده، هر هفته شنبه ها و در برخی هفته ها دوشنبه ها در برنامه علمی روزنه از رادیو سراسری ایران بر روی موج ای ام ردیف 900 مگاهرتز،  می توانید بشنوید.



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

لیلا یگانه
(مهمان)
شنبه 21 دی 1392 - 22:40

سلام با عرض خسته نباشید اولین بار بود به سایت آمدم رایم خیلی جذاب بود چون من شب آسمان را خیلی دوست دارم اما شعب شما را در تبریز نمی شناسم لطفا معرفی کنید
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
يكشنبه 22 دی 1392 - 13:25

با سلام، ضمن تشکر از ارتباط با این وبگاه؛ پذیرش شعبه در سراسر کشور از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران به دلایل متعدد امکان پذیر نیست. شما می توانید ضمن عضویت در این سایت، با اعلام پذیرش عضو جدید، به جمع فعالان این مرکز کشوری بپیوندید. یادآور می گردد که شما می توانید همچون بسیاری از علاقمندان در شهرهای مختلف کشور، در صورت فراهم بودن امکان در کلاسها برنامه های رصدی، همایشها و دیگر فعالیتهای این مرکز در تهران شرکت نمایید. با بهترین آرزوها
علی حسین پور
(مهمان)
پنجشنبه 22 آبان 1393 - 23:39

با سلام میخواستم تو انجمن عضو بشم اما نمیدونم چجوری؟
لصفا راهنمایی کنید با تشکر

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون