*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
چاپ سه‌بعدی فضا برای نابینایان

چاپ سه‌بعدی فضا برای نابینایان
شنبه 21 دی 1392 - 10:04 | شاخه : | منبع : خبرگزاری مهر | 5240 بازدید | 0 دیدگاه
چاپ سه‌بعدی فضا برای نابینایان
NGC 609 از هابل (سمت راست) - پرینت سه بعدی NGC 609 (سمت چپ)

افراد نابینا و یا افرادی که دارای نقص بینایی هستند از طریق تصاویر چاپ سه بعدی لمسی از کیهان می توانند تصویر فضایی را زیر انگشتان خود حس کنند.

ستاره شناسان موسسه علم تلسکوپ فضایی در مریلند با استفاده از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل تصاویر سه بعدی تولید می کند که نابینایان بتوانند آن را روی پلاستیک حس کنند.

برای مثال، تصاویر مشهور و زیبای خوشه ستاره ای NGC 609 نشان می دهد که چند ستاره جدید به دنبال یک حباب گاز و غبار درحال حرکت بودند.

از نظر بصری این تصاویر شگفت انگیز هستند، اما خلق این تصویر برای حس لامسه نیز یک چالش مجزا است ، چرا که محققان نمی توانند اجرام آسمانی را به واقع به صورت سه بعدی ببیند.

آنتونل نوتا به عنوان یک ستاره شناس که در این پروژه فعالیت می کند گفت: این کار علمی است  اما براساس حدس و گمان پیش می رود. ما این فرآیند را از طریق طرحهای اولیه طراحی می کنیم.

تاکنون دانشمندان نمونه های اولیه سه بعدی از ستاره ها، گازها و غبارهای مشاهده شده در " NGC 609" با استفاده از بافتهای مختلف تولید شده است. این ویژگیها دارای ارتفاعات مختلفی بسته به روشنی آنها دارند. مرتفع ترین بافتها روشن ترین آنها هستند.

طرح‌های سه بعدی " NGC 609" اولین گامهایی هستند هدف تولید یه مدل سه بعدی از این خوشه ستاره ای را میسر کرده است تا افراد آن را زیر دستان خود حس کنند.

تاکنون این گروه نمونه اولیه را با 100 نفر که دارای نقص دید بوده اند آزمایش کرده و به این نتیجه رسیده اند که بافتها روی صفحات برجسته کاملا متمایز بوده اند.

این تیم درحال حاضر به بررسی شیوه تبدیل ساختار سحابی به یک قلمرویی است که نشان دهنده شکل واقعی سه بعدی آن باشد.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون