***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
کشف ابرهای طوفانی در کوتوله‌های قهوه‌ای

کشف ابرهای طوفانی در کوتوله‌های قهوه‌ای
پنجشنبه 19 دی 1392 - 12:43 | شاخه : | منبع : ایسنا | 8462 بازدید | 0 دیدگاه
کشف ابرهای طوفانی در کوتوله‌های قهوه‌ای
کشف ابرهای طوفانی با باران آهن مذاب در کوتوله‌های قهوه‌ای

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر موفق به کشف نشانه‌هایی از ایجاد ابرهای طوفانی به بزرگی «لکه سرخ بزرگ» سیاره مشتری شده‌اند.

کوتوله‌های قهوه‌ای اجرام سرد و شبه‌ستاره‌ای هستند که از جرم کافی برای همجوشی هسته‌ای و تبدیل هیدروژن به هیلیوم برخوردار نیستند.

اخترشناسان دانشگاه استونی‌بروک به سرپرستی «آرن هاینتسه» در این مطالعه از تلسکوپ فضایی اسپیتزر مادون قرمز ناسا برای رصد کوتوله‌های قهوه‌ای و بررسی تغییرات روشنایی آنها استفاده کردند.

در قالب «برنامه آب و هوای سیارات دیگر» تلسکوپ اسپیتزر، روشنایی 44 کوتوله قهوه‌ای در مدت 20 ساعت مورد بررسی قرار گرفت و اخترشناسان موفق به شناسایی تغییرات دوره‌ای در روشنایی شدند که می‌تواند نشانه‌ای از وجود ابر یا طوفان در جو این کوتوله‌های قهوه‌ای باشد.

ابرها داغ‌تر از آن هستند که حاوی آب باشند و به نظر می‌رسد که چنین ابرهایی از شن و آهن مذاب تشکیل شده است.

طوفان‌ها دست‌کم چند ساعت دوام داشته و شباهت زیادی به طوفان جوی سیاره مشتری موسوم به لکه سرخ بزرگ (GRS) دارند؛ این طوفان‌ها بمدت کمتر از یک روز رصد شدند و هنوز بطور دقیق مشخص نیست که آیا آنها بمدت چند ماه یا چند سال دوام داشته باشند.

بررسی وضعیت آب و هوای کوتوله‌های قهوه‌ای به درک بهتر وضعیت آب و هوایی در سیارات غول‌پیکر خارج از منظومه شمسی کمک می کند.

نتایج این مطالعه روز سه‌شنبه هفتم ژانویه (17 دی) در دویست و بیست و سومین نشست سالانه اتحادیه بین‌المللی نجوم آمریکا ارائه شد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون