جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
کشف ابرهای طوفانی در کوتوله‌های قهوه‌ای

پنجشنبه 19 دی 1392 - 12:43 | شاخه : | منبع : ایسنا | 8462 بازدید | 0 دیدگاه
کشف ابرهای طوفانی در کوتوله‌های قهوه‌ای
کشف ابرهای طوفانی با باران آهن مذاب در کوتوله‌های قهوه‌ای

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر موفق به کشف نشانه‌هایی از ایجاد ابرهای طوفانی به بزرگی «لکه سرخ بزرگ» سیاره مشتری شده‌اند.

کوتوله‌های قهوه‌ای اجرام سرد و شبه‌ستاره‌ای هستند که از جرم کافی برای همجوشی هسته‌ای و تبدیل هیدروژن به هیلیوم برخوردار نیستند.

اخترشناسان دانشگاه استونی‌بروک به سرپرستی «آرن هاینتسه» در این مطالعه از تلسکوپ فضایی اسپیتزر مادون قرمز ناسا برای رصد کوتوله‌های قهوه‌ای و بررسی تغییرات روشنایی آنها استفاده کردند.

در قالب «برنامه آب و هوای سیارات دیگر» تلسکوپ اسپیتزر، روشنایی 44 کوتوله قهوه‌ای در مدت 20 ساعت مورد بررسی قرار گرفت و اخترشناسان موفق به شناسایی تغییرات دوره‌ای در روشنایی شدند که می‌تواند نشانه‌ای از وجود ابر یا طوفان در جو این کوتوله‌های قهوه‌ای باشد.

ابرها داغ‌تر از آن هستند که حاوی آب باشند و به نظر می‌رسد که چنین ابرهایی از شن و آهن مذاب تشکیل شده است.

طوفان‌ها دست‌کم چند ساعت دوام داشته و شباهت زیادی به طوفان جوی سیاره مشتری موسوم به لکه سرخ بزرگ (GRS) دارند؛ این طوفان‌ها بمدت کمتر از یک روز رصد شدند و هنوز بطور دقیق مشخص نیست که آیا آنها بمدت چند ماه یا چند سال دوام داشته باشند.

بررسی وضعیت آب و هوای کوتوله‌های قهوه‌ای به درک بهتر وضعیت آب و هوایی در سیارات غول‌پیکر خارج از منظومه شمسی کمک می کند.

نتایج این مطالعه روز سه‌شنبه هفتم ژانویه (17 دی) در دویست و بیست و سومین نشست سالانه اتحادیه بین‌المللی نجوم آمریکا ارائه شد.