***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
11 رویداد دیدنی آسمان سال 2014

11 رویداد دیدنی آسمان سال 2014
دوشنبه 16 دی 1392 - 11:18 | شاخه : | مترجم : مهشید فرخی | 15218 بازدید | 3 دیدگاه
11 رویداد دیدنی آسمان سال 2014
تصویری خیالی از یک دنباله‌دار نورانی بر فراز مریخ (یکی از وقایع نجومی سال 2014)

در این مطلب  11  رویداد دیدنی و قابل توجهی که در سال 2014 اتفاق می افتند را باهم بررسی میکنیم.

20مارس: یک ستاره درخشان پدیدار میشود

یک اتفاق فوق العاده نادر آسمانی در صبح این روز پیش بینی شده است، زمانی که یک سیارک بطور مختصر یکی از درخشانترین ستاره های آسمان را از دیده پنهان میکند.

سیارک مورد نظر در کمربندسیاره ای اریگون 163(163 Erigone) میباشد، و ستاره ای که پنهان خواهد شد ستاره قلب شیر در صورت فلکی شیر است. در طول 45 مایل (72کیلومتر) عرض مسیر، سایه این سیارک در مسیر جنوب شرقی به شمال غربی حرکت خواهد کرد و از شهر نیویورک تا اسواگو در ایالت نیویورک توسعه خواهد یافت و تا شمال غربی در انتاریو در کانادا ادامه خواهد یافت.

برای کسانی که در لحظه دقیق و مناسب درحال مشاهده این رویداد هستند منظره شگفت انگیزی را خواهند دید: به نظر میرسد ستاره قلب شیر ناگهان ناپدید میشود. برای کسانی که در مرکز مسیر قراردارند این ستاره به مدت 12 ثانیه ناپدید خواهد بود. کوتاه اما باورنکردنی.

14-15 آوریل: شب M&M (مریخ و ماه):

در طول ساعات شب، این اولین شب برای مریخ و بعد ماه کامل خواهد بود. مریخ به 92.4 میلیون کیلومتری سیاره ما خواهد رسید و نزدیکترین فاصله خود تا زمین را بعد از ژانویه 2008 بوجود خواهد آورد.

در تمام طول شب، مریخ شبیه یک ستاره درخشان خیره کننده با ته رنگ آتشی دیده خواهد شد. درخشندگی آن مانند درخشندگی ستاره شباهنگ، درخشانترین ستاره آسمان خواهد بود.

بعد از آن در همان شب (در ساعات اولیه 15 آپریل)، آمریکای شمالی شاهد یک ماه گرفتگی کامل خواهد بود، در این زمان ماه بدر شبیه یک توپ خالدار قرمز میشود، این گرفتگی 78 دقیقه و تا زمانی که ماه به طور کامل در سایه زمین پوشانده شود به طول خواهد انجامید.

این ماه گرفتگی کامل در طول 3 تا 5 سال گذشته اولین ماه گرفتگی قابل مشاهده در آمریکای شمالی میباشد. آمریکا بهترین موقعیت دیدن این ماه گرفتگی میباشد اگرچه در ایالت ماریتیم در کانادا غروب ماه در پایان ماه گرفتگی صورت میگیرد. نکته جالب توجه دیگر در این بین، نمایان شدن ماه در نزدیکی ستاره پرنور سماک اعزل (آلفای صورتفلکی سنبله) در طول ماه گرفتگی میباشد.

ماه و سماک اعزل از دو ساعت قبل از شروع ماه گرفتگی در مقارنه باهم خواهند بود، اما با این حال نسبتا در طول گرفت بهم نزدیک خواهند بود.

28-29 آپریل: "حلقه آتش" گرفتی که هیچکس نخواهد دید

تا حدودی ممکن است که فقط پنگوئن ها شاهد این گرفت حلقوی باشند، چون این گرفت در منطقه خالی از جمعیت ویلکزلند در آنتارکتیا اتفاق خواهد افتاد.

یک خورشید گرفتگی جزئی در استرالیا نمایان خواهد شد. زیرا قسمت نیم سایه ماه روی زمین نمایان نمیشود و فقط لبه های آن قسمتهایی از آنتارکتیا را پوشش خواهد داد این یک پیشبینی دقیق اما غیر ممکن از مدت زمان این گرفتگی حلقوی میباشد.

24 می: احتمال یک شهاب باران نورانی

شاید هیجان انگیزترین رویداد آسمان 2014 در آخرین دوشنبه ماه می (روز یادبود در آمریکا) اتفاق بیفتد. در ساعات آخر روز یکشنبه 24 می سیاره ما در انتظار اثرات گرد و غباری درفضا خواهد بود که توسط دنباله دار کوچکی بنام P/209 LINEAR ایجاد میشود.

این تعامل کیهانی غیرمعمول ممکن است نتیجه شگفت انگیزی و خاصی بهمراه داشته باشد، نمایشی از شهاب سنگها که به عنوان باران ستاره ای شناخته شده است. طبق گفته کارشناسان ممکن است در هر ساعت صدها شهاب سنگ دیده شود.

10 آگوست: بزرگترین ماه بدر 2014

در این روز در ساعت 2 بعداز ظهر ماه کامل خواهد شد و دقیقا 9 دقیقه زودتر به نزدیکترین فاصله خود به زمین درسال 2014 میرسد، این فاصله 221765 مایل (356896 کیلومتر) است و باعث میشود که "ماه فوق العاده" نامگذاری شود. و انتظار میرود که در چند روزه آینده جزرومد عظیمی در اقیانوسها داشته باشیم.

12 آگوست: بارش شهابی

متاسفانه این یکی محسوس و کم نور میباشد. امسال ماه کامل تا حدود زیادی مانع دیدن بارشهای زیبای شهابی که تابستان هرساله شاهد آن هستیم میباشد.

18 آگوست: درخشندگی دو سیاره

یک ساعت قبل از طلوع خورشید در قسمت شرقی و شمال شرقی آسمان، دوسیاره خیلی درخشان "ناهید و مشتری" آسمان بطور قابل توجهی بهم نزدیک خواهند شد. این دو جهان با فاصله ظاهری کمتر از دوسوم عرض ماه از هم جدا میشوند و منظره بسیار چشم نوازی بوجود می آورند.

8 اکتبر: یک ماه گرفتگی کلی دیگر

این گرفتگی نیمی از مناطق غربی شمال آمریکا، جزایر هاوایی، آسیای شرقی، اندونزی، نیورلند و نیمی از قسمت شرق استرالیا، را مورد توجه قرار داده است. در قسمت مرکزی و شرقی شمال آمریکا در حالی که ماه بطور کامل در سایه زمین است غروب خواهد کرد.

ماه از قسمت مرکزی سایه به طرف شمال عبور خواهد کرد که حدودا یک ساعت به طول خواهد انجامید. در پی این اتفاق، ما پیشبینی یک گرفت نسبتا روشن را میکنیم، که از ویژگی های مشخص آن رنگ قرمز مسی است که از قسمت پایینی ماه به کناره های بالایی به حالت سایه روشن دیده میشود.

نکته جالب توجه اینجاست که، در طول این اهله ماه، تلسکوپ ها و دوربینهای دوچشمی یک نقطه نور سبزرنگ با قدر 6 در اطراف ماه تاریک نشان میدهند: سیاره اورانوس!

در حقیقت، از قسمت شمالی و مرکزی آلاسکا و شمال کانادا، در طول گرفت ماه اورانوس را میپوشاند، یک اتفاق نادر!

19 اکتبر: عبور یک دنباله دار از کنار مریخ

در ماه اکتبر همه چشمها به این سیاره سرخ دوخته شده، بخاطر دنباله داری با نام C/2013A1 (در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ)که توسط رابرت اچ کشف شد. دنباله دار McNaught در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ در استرالیا با فاصله ای بسیار نزدیک از کنار مریخ عبور خواهد کرد. این دنباله دار به قدری نزدیک مریخ میشود که گیسوی آن مریخ را تحت شعاع خود قرار میدهد و منظره باران شهابی بسیار زیبایی روی سطح مریخ ایجاد میکند.

23 اکتبر: یک خورشید گرفتگی جزئی

نیم سایه ماه قسمتهای شمال آمریکا و مناطق وسیعی از شرق سیبری را پوشش خواهد داد و یک خورشید گرفتگی جزئی در این مناطق بوجود می آورد. در منطقه امسی لینتوک چانل (M'Clinktock Channel) که قسمتی از اقیانوس قطب شمال میباشد و دروافع جزایر ویکتوریا را از جزایر ولس در منطقه نوناوات کانادا جدا میکند خورشید گرفتگی وسیع تری رخ خواهد داد به طوری که چهار پنجم قطر خورشید توسط ماه پوشیده خواهد شد.

سایر مناطق شمال آمریکا قسمت کمتری از خورشید را میبینند که پوشانده شده است. برای مناطق شمال غربی اقیانوس آرام و دشت ها و جلگه های شمالی بیش از 60 درصد خورشید ناپدید خواهد شد. در سراسر سرزمین های اوهایو، تنسی و میسی سیپی حداکثر خورشیدگرفتگی همزمان با غروب خورشید اتفاق می افتد، این در حالیست که در قسمت شرق، ماه حرکت خودش را بسوی قرص کامل خورشید درحالی که روبه غروب است شروع میکند.

13 دسامبر: شهاب باران در جوزا

اینهم یک رویداد کم نور دیگر است. در حالی که انتظار میرفت  صورتفلکی جوزا بهترین بارش شهابی را برای مشاهده کنندگان داشته باشد، اما متاسفانه این رویداد زمانی اتفاق می افتد که ماه تقریبا یک چهارم اندازه اش خواهد بود. شهابهای پرنوری که تا حد زیادی محو خواهند شد.

منبع: Space.com

مترجم : مهشید فرخی
مهشید فرخی از اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران، در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است و هم اکنون به عنوان مترجم و نویسنده با سایت این انجمن فعالیت می‌نماید.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

کیومرث
(مهمان)
دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 - 23:25

خانم فرخی سلام لطفا به این سوال من پاسخ دهید. آیا در آسمان مریخ ستارگان دیده می شوند؟
گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 - 18:57

با سلام، پاسخ شما مثبت است. در آسمان سیاره سرخ و اساسا دیگر اجرام اسمانی، ستارگان با توجه به نورشان؛ قابل مشاهده هستند.
کیومرث
(مهمان)
چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 - 01:13

از پاسخ شما سپاسگزارم

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون