***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
اولین گزارش هواشناسی از جو دو سیاره بیگانه

اولین گزارش هواشناسی از جو دو سیاره بیگانه
دوشنبه 16 دی 1392 - 09:12 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4580 بازدید | 0 دیدگاه
اولین گزارش هواشناسی از جو دو سیاره بیگانه
اولین گزارش هواشناسی از جو دو سیاره بیگانه

محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل توانسته‌اند گزارش هواشناسی از دو سیاره بیگانه در کهکشان راه‌شیری را ارائه کنند.

دو تیم مجزا از محققان در هنگام بررسی وضعیت آب‌وهوایی دو سیاره فراخورشیدی GJ436b و GJ1214b با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، نشانه‌هایی از ابرهای فرازمینی را در جو این سیارات کشف کرده‌اند.

سیاره GJ436b یک نپتون داغ محسوب می‌شود، چرا که در مقایسه با فاصله نپتون تا خورشید، در فاصله بسیار کمی از ستاره میزبان خود قرار دارد؛ این سیاره بیگانه در فاصله 36 سال نوری از زمین واقع شده است.

سیاره GJ1214b نیز یک ابر زمین محسوب می‌شود که جرمی بین زمین و نپتون دارد و در مدار ستاره‌ای در فاصله 40 سال نوری از زمین در صورت فلکی مارافسای در حال چرخش است؛ این سیاره پوشیده از ابر بوده و دمای ستاره میزبان باعث افزایش دمای سیاره تا 232 درجه سانتیگراد می‌شود.

مشابه چنین سیاراتی در منظومه شمسی وجود ندارد، به همین دلیل طبیعت فیزیکی این سیارات فراخورشیدی تقریبا ناشناخته هستند.

«هیتر ناتسون» از محققان موسسه فناوری کالیفرنیا تأکید می‌کند: هر دو سیاره، جزئیات جدیدی در خصوص تنوع سیارات فراخورشیدی در اختیارمان قرار دادند؛ بررسی سیاره شبه نپتون GJ436b نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای از مواد شیمیایی در جو این سیاره فراخورشیدی وجود ندارد.

لایه‌های ابری پنهان از دید GJ436b با مقادیر کم هیدروژن کاملا در تضاد با سیاره نپتون است و به جای هیدورژن، مقادیر بالای مولکول‌های سنگین مانند بخار آب، مونواکسید کربن و دی اکسید کربن با فشرده‌سازی جو، امکان تشخیص نشانه‌های مواد شیمیایی را دشوار می‌سازد.

سیاره GJ1214b یک ابر زمین با اندازه‌ای 2.7 برابر زمین است که جو آن را ابرهای پر حجم پوشانده‌اند؛ شبیه‌سازی رایانه‌ای نشان می‌دهد که این ابرها احتمالا از کلرید پتاسیم یا سولفید روی تشکیل شده‌اند.

دکتر «جاکوب بین» از محققان دانشگاه شیکاگو نیز خاطرنشان کرد: با کمک تلسکوپ هابل، بمدت 96 ساعت در طول 11 ماه این سیارات را مورد بررسی قرار دادیم که طولانی‌ترین مطالعه یک سیاره فراخورشیدی با تلسکوپ فضایی است.

این مطالعه گام مهمی در تعیین خصوصیات سیارات شبه زمین با احتمال میزبانی از حیات خارج از منظومه شمسی محسوب می‌شود.

ناسا در حال ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) است که اواخر دهه جاری میلادی به فضا پرتاب می‌شود؛ قابلیت‌های این تلسکوپ 6.5 متری امکان نفوذ بداخل ابرهای احاطه کننده سیارات فراخورشیدی را فراهم کرده و اسرار جدیدی از این سیارات فاش می‌کند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون