***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
مهمترین مأموریت‌های فضایی در سال 2014

مهمترین مأموریت‌های فضایی در سال 2014
شنبه 14 دی 1392 - 11:53 | شاخه : | منبع : ایسنا | 5516 بازدید | 0 دیدگاه
مهمترین مأموریت‌های فضایی در سال 2014

در سال جدید میلادی شاهد انجام چندین مأموریت فضایی مهم از جمله آغاز اکتشافات بر سطح ماه، رسیدن دو مدارگرد به مریخ و فرود یک کاوشگر بر سطح یک دنباله‌دار خواهیم بود.

همزمان با آغاز سال 2014 میلادی مهمترین مأموریت‌های فضایی که در این سال انجام خواهند شد را مرور می‌کنیم.

ترافیک کاری در سیاره مریخ

سیاره سرخ در سال 2014 یکی از شلوغ‌ترین دوران‌های خود را سپری خواهد کرد؛ علاوه بر ادامه اکتشافات مریخ‌نوردهای فرصت (Opportunity)و کنجکاوی (Curiosity) ناسا، دو مدارگرد نیز تا اواخر تابستان به این سیاره خواهند رسید.

مدارگرد مریخ هند (Mangalyaan) که پنجم نوامبر (14 آبان) راهی این سیاره شده است، باید مسافت 780 میلیون کیلومتری را برای رسیدن به سیاره سرخ طی کند؛ این مدارگرد در طول مأموریت خود اقدام به ارسال تصویر از سطح سیاره و جستجو برای متان در جو خواهد کرد.

مدارگرد اکتشافی ماون (MAVEN) ناسا نیز که 18 نوامبر (27 آبان) به فضا پرتاب شد، سفر 10 ماهه‌ای را بسمت مریخ آغاز کرده است؛ این مدارگرد وضعیت جو سیاره و دلایل از بین رفتن آن را بررسی می‌کند.

هر دو مدارگرد مریخ تا ماه سپتامبر (شهریور 93) در مدار سیاره سرخ قرار می‌گیرند.

خاک‌روبی بر سطح ماه

چین با فرود موفق ماهنورد یوتو یا Jade Rabbit در جمع سه کشوری قرار گرفت که موفق به فرود کاوشگر بر سطح ماه شده‌اند.

ماهنورد یوتو 14 دسامبر (23 آذر) بر سطح ماه فرود آمد و تحقیقات علمی خود را از اوایل سال جدید میلادی آغاز خواهد کرد؛ این ماهنورد از یک بازوی رباتیک برای جمع‌آوری نمونه خاک برخوردار است و با کمک دوربین‌های پر قدرت، تصاویری از سطح ماه به زمین مخابره می‌کند.

مأموریت کاوشگر گرد و غبار محیطی و جو ماه (LADEE) ناسا نیز که مأموریت خود را بطور رسمی از 20 نوامبر (29 آبان) آغاز کرد، طی سال جدید میلادی به تحقیقات در خصوص جو نازک ماه ادامه خواهد داد.

نقشه‌کشی از کهکشان راه‌شیری

فضاپیمای گایا (Gaia) متعلق به آژانس فضایی اروپا با هدف تهیه دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی از کهکشان راه‌شیری در 19 دسامبر (28 آذر) به فضا پرتاب شد.

تلسکوپ‌های دوقلوی این فضاپیما اقدام به تهیه نقشه دقیقی از یک میلیارد ستاره کهکشان راه‌شیری و سایر اجرام کیهانی از جمله سیارات بیگانه خواهند کرد.

مأموریت پنج ساله گایا پس از یک فاز چهار ماهه راه‌اندازی آغاز می‌شود.

فرود بر سطح یک دنباله‌دار

فضاپیمای روزتا (Rosetta) که در سال 2004 به فضا پرتاب شد، پس از یک دوره خواب زمستانی در عمق فضا، 20 ژانویه (30 دی) بیدار شده و آماده آغاز یک مأموریت جدید می‌شود.

روزتا با تعقیب و انجام مانور در اطراف P-67/Churyumov-Gerasimenko کامل ترین جزئیات از یک دنباله‌دار را تهیه خواهد کرد؛ ماه اوت(مرداد 93) از فاصله دو میلیون کیلومتری، جمع‌آوری داده و تصاویر از سطح دنباله‌دار آغاز می‌شود.

آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد در ماه نوامبر (آبان 93) از این فضاپیما برای هدایت و پرتاب کاوشگر Philae استفاده کند.

این کاوشگر در اندازه یک بشکه، پس از فرود بر سطح یخی دنباله‌دار 67-P، اقدام به جمع‌آوری نمونه می‌کند که مأموریت مشابه آن تاکنون انجام نشده است.

پیشتازی فضاپیماهای خصوصی

شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه فضا در سال 2014 روند توسعه سفرهای تجاری را پیگیری می‌کنند؛ هفته نخست سال جدید میلادی با دو مأموریت شرکت‌های خصوصی اسپیس ایکس و اوربیتال ساینس – طرف قرارداد با ناسا – آغاز می‌شود.

امروز(جمعه) شرکت اسپیس ایکس با پرتاب موشک فالکون 9 حامل ماهواره تجاری Thaicom6 برنامه فضایی خود در سال جدید را آغاز می‌کند.

دور بعدی از مأموریت انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) توسط کپسول باری دراگون (Dragon) نیز ماه فوریه (بهمن ماه) انجام خواهد شد.

هفتم ژانویه (17 دی) شرکت اوربیتال ساینس نیز نخستین مأموریت رسمی برای انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی توسط کپسول باری سیگنوس (Cygnus) را انجام می‌دهد.

شرکت ویرجین گالاکتیک پس از آزمایش موشک مافوق صوت و تست پرواز فضاپیمای SpaceShipTwo، امیدوار است که پرواز زیر مداری با بلیط 250 هزار دلاری را از تابستان 2014 آغاز کند.

در این سفر فضایی تجاری، مسافران متشکل از شش مسافر و دو خلبان تا ارتفاع 110 کیلومتری پرواز کرده و برای دقایقی شرایط بی وزنی را تجربه می کنند.

شرکت‌های خصوصی XCOR، سیرا نوادا، بلو اورجین و بوئینگ نیز طرح توسعه فضاپیماهای تجاری خود را پیگیری خواهند کرد.

نسل جدید فضاپیمای سرنشین‌دار ناسا

ناسا قصد دارد به انحصار روسیه در انجام سفرهای فضایی با کپسول سایوز خاتمه دهد؛ این آژانس فضایی علاوه بر حمایت از شرکت‌های خصوصی طرح توسعه کپسول سرنشین‌دار اوریون (Orion) را پیگیری می‌کند.

این کپسول فضایی برای سفر به مریخ و مقاصد دور دست در عمق فضا طراحی شده است؛ تست پرواز بدون سرنشین اوریون برای ماه سپتامبر (شهریور 93) برنامه‌ریزی شده است که شامل شیرجه از جو زمین برای تعیین مقاومت سپر حرارتی و فرود با چتر نجات در اقیانوس آرام است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی

بازگشت خدمه مأموریت‌های اکتشافی و پیوستن فضانوردان جدید توسط کپسول فضایی سایوز، به همراه چند مأموریت الحاق کپسول‌های باری دراگون، سیگنوس و پروگرس، بخشی از برنامه‌های ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ در سال 2014 میلادی محسوب می‌شود.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون