*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
آسمان هفته سوم دیماه » همراه با آسمان زمستانه

آسمان هفته سوم دیماه » همراه با آسمان زمستانه
جمعه 13 دی 1392 - 20:55 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 7658 بازدید | 2 دیدگاه
آسمان هفته سوم دیماه » همراه با آسمان زمستانه
آسمان هفته سوم دیماه 1392 » همراه با آسمان زمستانه

آسمان این هفته را در شرایطی بررسی می کنیم که دیرترین طلوع را در بامداد روزهای اول این هفته در کشورمان شاهد خواهید بود و البته با اخبار ویژه ای نیز این هفته مواجه نیستیم. یادآور می گردد، بیان این رویدادها را بصورت زنده، هر هفته شنبه ها در برنامه علمی روزنه از رادیو سراسری ایران بر روی موج AM ردیف 900 مگاهرتز، می توانید بشنوید.

*شنبه 14 دیماه 92: دیرترین طلوع را ساکنان نیمکره شمالی زمین در این روز یعنی دو هفته پس از یلدا  تجربه می کنند؛ ضمنا مهر تابان در این روز  و در ساعت 15:30 کمترین فاصله با زمین را خواهد داشت. خورشید در ساعت مذکور در فاصله 147 میلیون کیلومتری از زمین است و ساعت 17:04  در افق غرب - جنوب غرب، از چشمان پنهان می شود و یک شب سرد و طولانی زمستانی آغاز می گردد. ملکه آسمان شامگاهی (ناهید) در افق غربی و بالاتر از آن،  هلال زیبای افزاینده ربیع الاول 1435 خودنمایی می کند. مهر تابان در برج فلکی کمان و سیاره ناهید بین کمان و بزماهی قرار دارد.

ماه در سطل آب افتاده است و اگر در برج فلکی بعدی یعنی ماهی نگاه کنید، سیاره سبز آبی اورانوس را در مرز بینایی با چشم غیر مسلح می یابید. یادتان باشد شما برای رصد این سیاره حتما به تلسکوپهای کوچک آماتوری و یا دوربینهای دو چشمی نجومی نیاز دارید. در این شامگاه، ستاره چشم گاو و یا همان دبران  و خوشه زیبای پروین لحظاتی است که از افق شرق سر برآورده اند و ساعتی بعد نیز برجیس غول آسا در صورت دوپیکر، از افق شرق- شمال شرق طلوع می کند. به قمرهای گالیله ای و کمربندهای رنگین سیاره از درون تلسکوپ توجه نمایید.

بعد از نیمه شب این شب، سیاره سرخ بهرام، بالاتر از ستاره مشهور سماک اعزل(آلفای صورت فلکی خوشه و یا دوشیزه) طلوع خواهد نمود. هم اکنون در شمال این سیاره نیز زمستان است.

نزدیک 4 صبح، کیوان حلقه بر گردن از افق جنوب شرق به میزبانی صورت فلکی میزان سر بر می آورد.

سیارک پلوتو و سیاره تیر هم در جوار خورشید قرارداشته و به این ترتیب شانسی برای مشاهده ندارند.

* یکشنبه 15 دیماه 92: سیاره برجیس در این شب به مقابله می رسد. زمین در این حالت بین مهر تابان و این سیاره قرار داشته و شرایط مناسبی برای رصد برجیس با قدر 2.7- (بسیار درخشان)  و با قطر زاویه ای 47 ثانیه کمان خواهدبود. باتلسکوپ علائم سطحی بهتری ازاین جرم غول پیکر را میتوانید مشاهده نمایید.

*سه شنبه 17 دیماه92 : ماه نزدیک به تربیع اول در شامگاه این  روز شانس مشاهده سیاره سبز آبی اورانوس را افزایش می دهد. اورانوس تقریبا 1.5 درجه جنوب ماه قرار دارد. با یک تله قوی شاید بتوانید این همنشینی زیبا را ثبت و ماندگار نمایید.

*چهارشنبه 18 دیماه 92 : ، ماه در ساعت 07:10 بامداد این روز به تربیع اول می رسد.

آسمان بالای سر و زندگیتان صاف



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

ناشناس
(مهمان)
شنبه 21 دی 1392 - 16:02

لطفا رویداد های هفته را کمی واضح تر بنویسید
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
شنبه 21 دی 1392 - 21:35

با سلام، ضمن تشکر از ارتباط شما با این خبر؛ لطفا در مورد خواسته خود شرح بیشتری بفرمایید تا در مطالب بعدی لحاظ گردد. آسمانتان صاف

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون