***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
سال 2013، سال موفقیت های فضایی آسیا

سال 2013، سال موفقیت های فضایی آسیا
دوشنبه 9 دی 1392 - 12:04 | شاخه : | منبع : ایرنا | 5480 بازدید | 0 دیدگاه
سال 2013، سال موفقیت های فضایی آسیا
سال 2013، سال موفقیت های فضایی آسیا

کشور چین یک رقابت فضایی بزرگ را در قاره آسیا آغاز کرده است. هند نیز با دقت هر آنچه چین در علوم فضایی انجام می دهد، رصد می کند. حتی کره جنوبی نیز به کسب دانش در زمینه علوم فضایی سرعت داده است. ایران نیز با پیشی گرفتن از کشورهای دیگر درصدد است با برنامه های دراز مدت در زمینه اعزام انسان به مدار زمین ، خود را در زمره غول های فضایی دنیا قرار دهد.

پیشرفت آسیا در فضا نگرانی هایی را برای قدرت های فضایی جهان یعنی آمریکا و روسیه پدید آورده است. آمریکا نگران است این اقدامات اختلالی در برنامه های فضایی این کشور به وجود آورد.

ساخت موشک، زیرساخت های ماهواره ای، توانایی فرستادن انسان به فضا و آزمایشگاه ها و ایستگاه های زمینی نیز از اهداف عمده ای است که آسیا در این سال برای رسیدن به آن قدم برداشت.

چین سومین کشوری است که پس از آمریکا و روسیه، توانست فضاپیمای Changˈe 3 را با موفقیت روی ماه فرود آورد.

پس از فرود موفقیت آمیز کاوشگر ماه چین مقامات آمریکایی اذعان کردند: در حال حاضر، ماهواره های چینی پیشرفته تر و آماده تر از ماهواره های آمریکایی هستند و در آینده نزدیک، روسیه جای خود را به چین خواهد داد و این کشور رقیب اصلی آمریکا در زمینه علوم فضایی خواهد بود.

هند نیز با وجود پیشرفت های فراوان در علوم فضایی، از منظر فناوری های نوین هنوز بعد از روسیه و چین قرار دارد.

این کشور نخستین موشک مریخ پیمای خود را با هدف رسیدن به مریخ با هزینه ای بسیار کمتر از سایر کشورهای موفق در این زمینه، به فضا فرستاد و به این ترتیب این غول آسیایی خود را وارد مسابقه فضایی جهانی کرد.

هند مصمم است در رقابت فضایی با کشورهای پیشرفته باقی بماند به همین دلیل 466 میلیارد یورو به برنامه فضایی پنج ساله این کشور اختصاص داده شده است.

به گفته متخصصان فضایی سازمان فضایی آمریکا ( ناسا ) اهمیت روبه رشد فعالیت های فضایی برای کشورهای آسیایی در ابتدا برای اکتشاف فضا بود. ولی کشورهای چین و هند، هر یک به دنبال بازاری برای موشک ها و ماهواره های خود هستند و برنامه های کاربردی فضایی را برای منافع اقتصادی ترجیح می دهند.

آژانس فضایی کره جنوبی نیز اخیرا تصاویری از ماژول فضایی و ماه نورد این کشور را به منظور پرتاب تا سال 2020 میلادی منتشر کرد .طرح کره جنوبی برای کاوشگر ماه، به عنوان بخش مهمی از تعهد رئیس جمهوری این کشور ، برای احیای صنعت هوا فضا و برنامه های فضایی این کشور پرده برداری شده است. این ماژول که برای پرتاب توسط راکت KSLV-2 در نظر گرفته شده برای حمل یک ماه نورد به جرم 10 تا 20 کیلوگرم طراحی شده است و به جست و جوی نشانه هایی از مواد معدنی کمیاب در سطح ماه خواهد پرداخت. همچنین یک مدارگرد روباتیک نیز برای بیش از یک سال در ارتفاع حدود 100 کیلومتر به دور ماه خواهد چرخید.

ایران نیز در این سال توانست کاوشگر ˈپژوهشˈ حامل یک میمون از نژاد رزئوس را پس از طی یک مسیر زیر مداری تا ارتفاع 120 کیلومتری پرتاب کند و در مدت زمان حدود 15 دقیقه سالم به زمین بازگرداند.

ایران سال گذشته نیز با کاوشگر ˈپیشگامˈ، اولین میمون را به فضا پرتاب کرد و آن را به زمین بازگرداند. این پروژه فضایی توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران انجام شد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون