***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
استخراج آب از مریخ با کمک فناوری های نوین

استخراج آب از مریخ با کمک فناوری های نوین
دوشنبه 9 دی 1392 - 10:20 | شاخه : | منبع : ایسنا | 9317 بازدید | 0 دیدگاه
استخراج آب از مریخ با کمک فناوری های نوین

دانشمندان سازمان فضایی آمریکا ( ناسا ) به تازگی به کمک امواج رادیویی ˈزیر موج ˈموفق به اختراع روشی نوین برای استخراج آب از سطح سیاراتی همچون مریخ و ماه شدند.

شواهدی وجود دارد که ثابت می کند که لایه های عظیمی از یخ در زیر خاک مریخ پنهان شده است و تحقیقات دانشمندان نیز نشان می دهد که روزی در این سیاره، آبهای روان جاری بوده است و اکنون این آبها در دو قطب این سیاره انباشته شده اند.

ممکن است که برای رسیدن به این منابع آبی به گرم کردن و حفاری مکان مورد نظر نیاز شود. در هر صورت تا به امروز هیچ پروژه ای برای استخراج آب، نه از این سیاره و نه از هیچ سیاره ی دیگری انجام نشده است .

در حال حاضر پروژه هلندی سفر به کره مریخ ˈMars Oneˈ با هدف سازماندهی و اسکان دایم انسان در سیاره سرخ در حال تدوین است . دانشمندان با تدوین و انجام این پروژه قصد دارند تا یک دستگاه پیشرفته جمع آوری اطلاعات در زمینه آب را نیز به مریخ ارسال کنند. این دستگاه باید بررسی کند که آیا استخراج آب از مریخ امکان پذیر است یا خیر. 

منابع آبی استخراجی از این سیاره، برای مصارف آشامیدنی، پرورش گل و گیاه و تولید سوخت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 

گفته می شود که این پروژه در سال 2018 آغاز خواهد شد.

سیاره مریخ کنونی بسیار سرد است و فشار اتمسفر نیز در این سیاره به حدی پایین است که آب مایع درسطح کره مریخ یافت نمی شود. آب مایع تنها ممکن است در برخی از بلندی های مریخ و به مدت کوتاهی دیده شود. در تمامی ساعات شبانه روز به خاطر دمای پایین هوا، تمامی آبهای این سیاره به یخ تبدیل می شود. 

ادوین ادریج از مشاوران ارشد ناسا به همراه همکارانش به کمک امواج رادیویی ˈزیرموجˈ روشی نوینی را برای استخراج آب از سطح مریخ و دیگر سیارات ارایه کرده است . برتری این روش در این است که برای انجام آن، به حفاری کمی نیاز است .



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون