کشف سیارات بیگانه در اطراف ستارگان ناکام

يكشنبه 8 دی 1392 - 15:00 | شاخه : | منبع : ایسنا | 8258 بازدید | 0 دیدگاه
کشف سیارات بیگانه در اطراف ستارگان ناکام

اخترشناسان موفق به کشف نشانه‌ای از سیارات بیگانه در نزدیک دوستاره دوقلوی ناکام شده‌اند.

در سال 2012 میلادی اخترشناسان سیستم کوتوله قهوه‌یی Luhman16AB با نام رسمی WISE J104915.57-531906 را در فاصله 6.6 سال نوری از خورشید کشف کردند.

«کوین لومان» از محققان مرکز شکار سیارات بیگانه و قابل سکونت پن استیت تأکید می‌کند: این جفت کوتوله قهوه‌یی، سومین سیستم ستاره‌یی نزدیک به خورشید محسوب می‌شود. این سیستم فاصله کمی از ستاره بارنارد (Barnard) دارد که در فاصله شش سال نوری واقع شده است و نزدیک‌ترین ستاره به خورشید نیز آلفا قنطورس است که در فاصله 4.4 سال نوری واقع شده است.

سیستم کوتوله قهوه‌یی Luhman16AB با کمک تصاویر فضاپیمای نقشه‌بردار مادون قرمز میدان وسیع (WISE) شناسایی شد.

در مأموریت 13 ماهه فضاپیمای WISE‌ برای اسکن کل آسمان، تاکنون 1.8 میلیون تصویر از سیارک‌ها، ستارگان و کهکشان‌ها تهیه شده است.

کوتوله‌های قهوه‌یی، اغلب ستارگان ناکام (failed stars) نامیده می‌شوند، چراکه از یک سیاره بزرگتر بوده و در عین حال از خصوصیات یک ستاره واقعی از جمله جرم کافی برای همجوشی هسته‌یی در هسته خود برخوردار نیستند.

در جدیدترین مطالعه، اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) به مدت دو ماه سیستم Luhman16AB را مورد رصد قرار داده و از ابزار فوق حساس FORS2 بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ این رصدخانه در پارانال شیلی برای اندازه‌گیری نجومی این دو همسایه استفاده کردند.

«هنری بوفین» سرپرست تیم تحقیقاتی ESO خاطرنشان کرد: در این اندازه‌گیری، مکان دقیق دو کوتوله قهوه‌ای با دقت چند میلی ثانیه قوسی محاسبه شد که این دقت محاسبه مانند اندازه‌گیری مکان فردی در نیویورک از پاریس با دقت 10 سانتی متر است.

هر دو کوتوله قهوه‌یی در این سیستم دارای جرمی 30 تا 50 برابر جرم مشتری هستند و به دلیل این جرم، چرخش کامل در مدار اطراف یکدیگر 20 سال به طول می‌انجامد.

اخترشناسان همچنین یک اختلال جزئی در مدار اطراف این کوتوله‌ها مشاهده کردند که می‌تواند نشانه‌ای از یک سیاره بیگانه باشد و تأیید این مساله به انجام رصدهای تکمیلی نیاز دارد.

در صورت تأیید، سیاره فراخورشیدی سیستم Luhman16AB می‌تواند نخستین سیاره بیگانه‌ای باشد که با استفاده از اخترسنجی تأیید شده است.

نتایج مطالعه جدید محققان در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر شده است.