***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
کوتوله سفید کمیابی که دوتاییست

کوتوله سفید کمیابی که دوتاییست
يكشنبه 8 دی 1392 - 08:08 | شاخه : | مترجم : مهشید فرخی | 6260 بازدید | 0 دیدگاه
کوتوله سفید کمیابی که دوتاییست
کوتوله سفید کمیابی که دوتاییست

برای همه ما که تا همیشه از علاقمندان نجوم هستیم، هیچ چیز نمیتواند بیشتر از کنجکاوی های کیهانی در ذهن ما جرقه ایجاد کند. دراین اینجا، چیزغیرمتعارفی که هست ستاره آلفای (AM Canum Venaticorum) صورتفلکی تازی هاست. چه چیزی باعث شده دوتایی بودن این ستاره مورد توجه قراربگیرد؟

به این حقیقت فکر کنید که این دوستاره در زمان کوتاه 18 دقیقه بطور کامل به دور هم درحال گردش هستند، و نکته دیگر اینکه این ستاره ها در رویاهای انیشتن بوده اند... خالق حرکات موجی در بعد چهارم که به عنوان امواج گرانشی شناخته شده اند.

مانند تمام رویدادهای نجومی غیرعادی، این ستاره در لیست جدید اشیای درخشان به عنوان پیشرو دسته بندی شده است. این ستاره یک کوتوله سفید شبیه خورشید میباشد که سوخت آن تحلیل رفته و حدودا به اندازه زمین فرو ریخته است.

بااین حال این ستاره یک کوتوله سفید همنشین دارد، یک گوی خیلی فشرده که ذرات و مواد خود را به همسایه اش منتقل میکند. بهرحال  AM CVn، تنها نیست. در اینجا سیستمهای مشابهی هستند که جفتهای درخشان چرخش کامل خود را در حدود یک ساعت و حتی در 5 دقیقه انجام میدهند! میتوانید صدای ایجاد شده ازین انرژی را تصور کنید؟!

اگرچه ما از سیستمهایی مانند (AM CVn) تقریبا در این 5دهه اخیر آگاهی پیدا کردیم، هیچ کس بطورقطع مطمئن نیست که آغاز آنها چگونه بوده ست. درحال حاضر، با استفاده از اشعه ایکس و مشاهدات نوری، ستاره شناسان نگاه تازه ای به سیستم ستاره های دوتایی پیدا کردند که ممکن است روزی دوئل بین کوتوله های دوتایی نامیده شود.

در ابتدای لیست ستاره شناسان دو سیستم دوتایی هست، J0751 و J1741 .

این دو توسط اشعه ایکس قسمتی از طیف الکترومغناطیسی در رصدخانه "ایکس ری چاندرا" در ناسا و تلسکوپ ایزاک نیتون مشاهده شده اند.

بعلاوه، این مشاهدات در طول موجهای نوری با استفاده از تلسکوپ 2،1 متری در رصدخانه مکدونالد در تگزاس و تلسکوپ 1،0 متری در رصدخانه ام تی جان در تگزاس صورت گرفته است.



تصویر مصور نشان میدهد که این سیستمها درحال حاضر چگونه اند و در آینده چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد. تصویر بالا موقعیت فعلی دوتایی را که ازیک کوتوله سفید (در سمت راست) با حدود یک پنچاهم جرم خورشید و کوتوله فشرده دیگری که حدود 5 برابر سنگین تر است را نشان میدهد (برخلاف ستاره های خورشید مانند، کوتوله های کوچکتر سنگین ترند) . استناد بر اخبار رصدخانه ایکس ری چاندرا.

چه اتفاقی در حال رخ دادن میباشد؟ درحالی که این دو کوتوله سفید به شدت و باسرعت به دورهم میچرخند، طول موجهای گرانشی از خود ساطع میکنند که مدار آنها را کوچکتر و تنگتر میکند. در این زمان، کوتوله کوچکتر و سنگین تر شروع به تخلیه مواد از همسایه سبکتر و بزرگتر خود میکند (همانطور که در تصویر وسط مشاهده میکنید). این سوخت مواد تا حدود شاید 100 میلیون سال ادامه پیدا کند، و یا تا زمانی که مواد جمع شده به شکل یک توده بحرانی درآید و بصورت انفجار گرمای هسته ای آزاد شود.

حالت ممکن دیگر اینست که، انفجار گرمای هسته ای میتواند بطور کامل توسط کوتوله سفید بزرگتر خنثی شود که ستاره شناسان آنرا یک ابرنواختر از نوع Ia می نامند. و اتفاقات شناخته شده ای به این مانند، یک اندازه براساس شمعهای استاندارد(واحد اندازه گیری در نجوم) برای اندازه گیری فاصله های کیهانی به ستاره شناسان میدهد.

بهرحال انفجار در سطح ستاره که به عنوان ابرنواختر نوع Ia میباشد شانس بهتری است. درحالی که رویدادهای این ابرنواختر در کهکشانهای دیگری ثبت شده، J0751 و J1741 اولین منظومه ستاره های دوتایی هستند که مستعد منفجر شدن در ابرنواخترIa هستند.

مشاهدات نوری در شناسایی این دو کوتوله سفید و مشخص کردن جرم آنها نقش بسیار مهمی داشته است. مشاهدات اشعه ایکس نیاز به نفی امکان نوترونی بودن ستاره های J0751 و J1741 دارد. استناد بر گروه چاندرا

یک ستاره نوترونی که از امکان منبع (والد) بودن به سیستم AM CVn محروم میشود، اشعه ایکس قوی را بدلیل سطح مغناطیسی و چرخش سریعی که داراست ساطع میکند. نه چاندرا و نه نیتون هیچ اشعه ایکسی را از این سیستم مشخص نکردند.

آیا سیستم AM CVn طول موجهای گرانشی را آزاد میکند؟ تا زمانی که ستاره شناسان نتوانسته اند این موضوع را مشخص کنند، این مشاهدات جدید بسیار مهم تلقی میشوند زیرا وسایلی که برای رسیدگی به نظرات و فرضیات آنان موجود است وسایل پیشرفته ای هستند. زمان زیادی طول نخواهد کشید که ما قادر به دیدن موج شویم و به همه راه های جدید جستجو در کائنات دست پیدا کنیم.

مترجم : مهشید فرخی
مهشید فرخی از اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران، در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است و هم اکنون به عنوان مترجم و نویسنده با سایت این انجمن فعالیت می‌نماید.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون