***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
آسمان هفته دوم دیماه92»به استقبال سال نو میلادی

آسمان هفته دوم دیماه92»به استقبال سال نو میلادی
شنبه 7 دی 1392 - 11:50 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 7280 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان هفته دوم دیماه92»به استقبال سال نو میلادی
آسمان هفته دوم دیماه92»به استقبال سال نو میلادی

آسمان این هفته را در شرایطی بررسی می کنیم که در آستانه سال نو میلادی هستیم وبرای هموطنان اقلیتهای دینی بهترینها را در سال میلادی پیش رو آرزو می کنیم. مجددا یادآور می شود که بیان این  رویدادها را بصورت زنده، شنبه هر هفته در برنامه علمی روزنه از رادیو سراسری ایران بر روی موج ای ام ردیف 900 مگاهرتز می توانید دنبال کنید.

*شنبه 7 دیماه 92: مهر تابان ساعت 16:59 این روز در در افق جنوب غرب محل سکونت شما غروب خواهد کرد و بعد از سپری شدن یک شب طولانی و سرد زمستانی در ساعت 7:13 بامداد یکشنبه 8 دیماه از افق جنوب شرق طلوع خواهد کرد تا با طی کردن کمان کوتاه دیگری در آسمان یک روز کوتاه زمستانی را آن هم با تابش مایل خورشید بر نیمکره شمالی زمین که از جمله علتهای اساسی سردی فصل زمستان به حساب می آیند را ایجاد نماید. در حقیقت در زمستان نیمکره شمالی خورشید 5 میلیون کیلومتر تقریباً به زمین نزدیکتر است اما دو علت فوق یعنی حضور کوتاه خورشید در آسمان(کمان کوتاه طی شده توسط خورشید) و مایل تابیدن مهر تابان، علت اصلی سردی فصل زمستان می باشد.

* بامداد یکشنبه منظره زیبایی از همنشینی هلال صبحگاهی صفر 1435 با سیاره حلقه برگردن کیوان را شاهد خواهید بود برج فلکی ترازو این میزبانی را بر عهده خواهد داشت. این اجرام در کنار یکدیگر 3:40 از افق جنوب شرقی طلوع خواهند کرد. جدایی زاویه ای این دو جرم حدود 1 درجه است! فرصت عکاسی آن هم  با تله های قوی و یا با بستن دوربین بر روی تلسکوپ برای عکاسی از این اجرام را در این بامداد از دست ندهید.

همچنین در روز یکشنبه 8 دیماه جاری سیاره تیز پای تیر (عطارد) به بیشترین فاصله خود با زمین به وضعیت مقارنه خارجی می رسد؛ در این شرایط خورشید بین زمین و سیاره تیر خواهد بود. بدیهی است سیاره تیر بر اساس اصطلاح نجوم قدیمه  در" احتراق" بوده و در زمینه تابش شدید نور خورشید، غیر قابل مشاهده خواهد بود. البته بعد از گذشت چندین روز درافق شامگاهی می توانید این جرم زیبا را دنبال نمایید.

*سه شنبه 10 دیماه92 : بامداد این روز شاید آخرین فرصت شما برای وداع با هلال صبحگاهی صفر 1435 باشد دقایقی بعد از ساعت 6 صبح به افق شرق – جنوب شرق محل سکونت خود توجه کرده و هلال ماه را در صورت فلکی سیزدهم منطقه البروج یعنی مار (بین صور کژدم و کمان) مشاهده نمایید. خوب است بدانید صورت مار از جمله صوری است که بین صور 12 گانه منطقه البروج، از اوایل قرن بیستم لحاظ گردیده است. لحظاتی بعد هوا روشن خواهد شد.

*چهارشنبه 11 دیماه 92 : امروز اول ژانویه 2104 می باشد، جا دارد سال نو مسیحی را گرامی داشته وبرای کلیه پیروان واقعی عیسی مسیح(ع) آرزوی سالی توام با بهروزی و سلامتی نماییم. تقویم گریگوری که مبنای تقویم میلادی است با محوریت سال خورشیدی محاسبه می شود و سال کبیسه نیز دارد. با اضافه کردن یک روز به ماه 28 روزه فوریه، کبیسه ها در تقویم میلادی نگهداری می شود.

ساعت 14:45 این روز، ماه نو خواهد شد. قمر زمین در برج فلکی کمان(قوس)به ملاقات مهرتابان می رود.

* پنجشنبه 12 دیماه92: فرصت مغتنمی برای رویت هلال ربیع الاول 1435 در شامگاه این روز خواهید داشت در این شامگاه تا ساعتی پس از غروب خورشید، این هلال زیبا کمتر از 2 درجه بالاتر از  سیاره ملکه آسمان شب یعنی ناهید با چشم غیر مسلح قابل رصد است. تاکید می دارد رصد این کمان ابروی آسمانی در شب قبل حتی با قویترین ابزارها(با توجه به جدایی کم با خورشید) بسیار دور از انتظار است.

همین جا یادآور شویم که اگر دقت کرده باشید ناهید هر روز در افق غرب پایین و پایین تر می آید و با کم شدن ارتفاع رصد آن علیرغم درخشش زیاد  بامشکل مواجه خواهد شد. در هر حال فرصت رصد هلال زیبای ناهید را طی شبهای ماه از دست ندهید.

*جمعه 13 دیماه : آخرین رویداد این هفته، بارش شهابی کوادرانتی است که کانون بارش در نزدیکی صورت فلکی بانگ کننده ویا همان عوّا قرار دارد. بهترین شرایط رصد این بارش جذاب بعد از نیمه شب (پنج شنبه شب) و با توجه به عدم حضور ماه، در لحظات اولیه بامداد جمعه با ZHR = 40(مشاهده 40 شهاب در ساعت)، بدور از آلودگی هوا و نور شهرها خواهد بود. دنباله دار 2003 EH1 که در سال 2003 میلادی کشف شد، عامل این بارش شخانه ای است.

تا درودی دیگر بدرود

آسمانتان صاف



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون