»
»
»
دنباله دار آیسان » چه آموخته ایم؟

دنباله دار آیسان » چه آموخته ایم؟
شنبه 7 دی 1392 - 11:20 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 10481 بازدید | 2 دیدگاه
 دنباله دار آیسان » چه آموخته ایم؟
دنباله دار آیسان » چه آموخته ایم؟
متأسفانه علیرغم امیدها و نا‌امیدی رصدگران آسمان در نیمکره شمالی زمین، دنباله دار آیسان نتوانست از حضیض خورشیدی جان سالم بدر برد . اما مرگ بی موقع این دنباله دار مانع تحقیقات دانشمندان درباره ی آن نشد .
در نشست مطبوعاتی اتحادیه ژئوفیزیکی آمریکا(AGU ) در هفته ی گذشته ، هیأت داوران بین المللی از بین دانشمندان بیانیه ای را اظهار داشتند که تفاوتهای بسیاری از گزارش های ارائه شده از فضاپیما درباره ی نتایج علمی مقدماتی از رصدهای انجام شده از دنباله دار مرده ، یافت شده است . اینگونه به نظر می رسد که آیسان خیلی کوچکتر از آن حدی بود که قبلأ انتظار می رفت و یک مقدار بسیار باورنکردنی از کربن را بهمراه داشت .
دانشمندان از زمانی که منجمین آماتور روسی برای اولین بار در سال 2012 دنباله دار را رؤیت کردند ، با زوم نمودن ابر Oort که در دوردستها منظومه شمسی ما را در برگرفته است ، نسبت به اندازه آن حدسهایی زده اند .
از زمان مرگ آیسان ، دانشمندان قطر آنرا تا چندین کیلومتر تخمین زده اند . اما آلفرد مکوین (Alfred McEwen ) از دانشگاه آریزونا ، گزارش داده است که تجزیه و تحلیل رصدهای انجام شده توسط وسیله HiRISE بر روی مدار گرد اکتشافی مریخ ، در طول مدتی که دنباله دار از مقابل مریخ گذر می کرد ، نشان می دهند ، که قطر آن بین 100 تا 1000 متر بود .
HiRISE با توجه به فاصله اش نتوانست هسته مرکزی را تعیین کند ، اما اندازه گیریهای آلبدوی آن نشان می دهند که اندازه ی گوی کثیف یخی در وسط محدوده ، حدود 600 متر می باشد . HiRISE تنها فضاپیمای مناسبی نبود که آیسان را در مسیر راهش شکار کرد . بدنبال یک واقعه ی مسرور کننده ، Mercury Surface ، Space Environment ، Geochemistry and Ranging (MESSENGER) ، مسنجر که هم اکنون در مدارش به دور تیر می باشد ، در بهترین مکانها بودند که در آن واحد هر دو دنباله دار آیسان و انکه را در لحظه ی عبور از داخلی ترین قسمت منظومه شمسی مورد مطالعه قرار دادند .
MESSENGER حدود 9000 اسکن طیفی از آیسان گرفته است . اکثر آن داده ها هم اکنون سوار بر فضاپیما ، در انتظار دانلود و تجزیه و تحلیلند ، اما داده های دانلود شده تا کنون ، یک مقدار بسیار زیادی از کربن (هردو CO و C+ ) را در مقایسه با انکه ، نشان می دهند ، که ممکن است وجود ذرات آلی را در آیسان خاطر نشان سازد .
انواع این ذرات معمولأ ظریف و حساسند ، بنابراین دانشمندان بیشتر آنها را در دنباله دارهای دوره ای نمی بینند - مانند انکه - چرا که آنها در لحظه ی عبور از نزدیکی خورشید (حضیض خورشیدی) می سوزند و نابود می شوند .
با جدیدترین داده ها ، دانشمندان تأیید کردند که دنباله دار از بیرون ریختن غبارها در حضیض خورشیدی باز ایستاد ولی با این وجود ، تا چندی بعد نیز همچنان به طور خفیفی نور می داد . یکی از نظریه ها برای این نورانیت غیر قابل انتظار این است که وقتی دنباله دار به گرد خورشید درآمد ، به گونه ای مخفیانه از هم پاشید ، با وجود تمام اجزاء جدا شده اش ، اما همچنان با همان بقایای خاکسترش به مسیر خود ادامه داد . آن جدایی منطقه ی بازتابی ، نور خورشیدی را افزایش داد و توهمی ساخت که گویا هسته ی مرکزی دنباله دار همچنان در حال درخشیدن است .
زمانی که هنوز این موضوع نامشخص است که چطور و چرا برخی از sungrazer ها در حضیض خورشیدی باقی می مانند و برخی دیگر نه ، همه بر این موضوع توافق دارند که آیسان بسیار کوچک ، بی ثبات و بسیار جدید بود که بتواند پس از مواجهه نزدیکی با ستاره ما نجات پیدا کند .

منبع: Sky&Telescope
مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

hosayn zangoui
(مهمان)
چهارشنبه 11 دی 1392 - 18:23

با سلام
متشکرم از گردانندگان سایت واقعا سایت خوب و پرباری هست ولی حیف ک جوانان ما کمتر به نجوم می پردازند
به امید روزی که همه ما مثل بزرگانمان در توسعه علم نجوم کوشا باشیم
من عاشق نجومم و تا جایی که بتوانم تلاش میکنم
از خانم کریمی نژاد هم سپاسگزارم برای این تلاشی که کردند
مونا کریمی نژاد
(دیدگاه‌ها: 10)
پنجشنبه 12 دی 1392 - 16:48

با سلام خدمت شما دوست عزیز،
به امید روزی که تمام جوانان عزیزمان در اشاعه ی این علم آسمانی که از گذشته های بسیار دور همچنان در بین ما معنایی عمیق دارد ، نقش موثری را ایفا کنند و آنرا رواج بخشند ...
از اظهار نظر و لطف شما نیز بسیار خرسند و سپاسگزارم:-)

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون