***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
حل یک معمای قدیمی درباره جو فوقانی زمین

حل یک معمای قدیمی درباره جو فوقانی زمین
شنبه 7 دی 1392 - 11:01 | شاخه : | منبع : ایسنا | 15431 بازدید | 0 دیدگاه
حل یک معمای قدیمی درباره جو فوقانی زمین
حل یک معمای قدیمی درباره جو فوقانی زمین
دانشمندان یک تناقض علمی درباره منشأ ذرات بسیار پرانرژی موسوم به «الکترون‌های فوق‌نسبیتی» واقع در جو فوقانی زمین را حل کردند. این کشف بر درک آنها از مغناطوسفرهای سراسر جهان تاثیر می‌گذارد.

کشف فرآیندهایی که شکل‌گیری و از دست‌رفتن نهایی این الکترون‌ها را در کمربند تابشی وان آلن کنترل می‌کنند، یکی از اهداف اصلی ماموریت «کاوشگرهای وان‌ آلن» ناسا به شمار می‌آید.

این کمربند، شامل حلقه‌هایی با ذرات بسیار باردار است که طیفی از 1000 تا 50 هزار کیلومتری بالاتر از سطح زمین را احاطه کرده‌اند.

درک این فرآیندها دارای کاربردهای علمی مهمی است، زیرا مقادیر فراوان تابش به دام‌افتاده در درون این کمربند‌ها، می‌تواند موجب ایجاد خطر برای ماهواره‌ها و فضانوردانی شود که خارج از سامانه‌های فضایی فعالیت‌ می‌کنند.

الکترون‌های فوق‌نسبیتی موجود در کمربند تابشی خارجی زمین، تغییرپذیری در واکنش به فعالیت خورشید و همچنین تغییر در باد خورشیدی را نشان می‌دهند، با این حال، سازوکار فیزیکی غالب که مسوول شتاب‌دهی الکترونی کمربند تابشی است، دهه‌هاست که به صورت یک معما باقی مانده است.

ریچارد تورن، استاد برجسته علوم اقیانوسی و جوی دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس و همکارانش، الکترون‌های پرانرژی موجود در طول توفان ژئومغناطیسی را که در تاریخ 9 اکتبر سال 2012 رخ داد، با تفکیک‌پذیری بالای ماهواره‌یی اندازه‌گیری کردند.

تحلیل آنها نشان می‌دهد امواج رادیویی طبیعی با فرکانس بسیار پایین موسوم به chorus که در جو فوقانی‌تر زمین هستند، مسوول اصلی شتاب‌بخشی الکترون نسبیتی مشاهده‌ شده، هستند.

مدلبندی دقیق تیم علمی به همراه دیگر مشاهدات پیشین، کارآیی قابل‌توجه شتاب‌بخشی امواج طبیعی در محیط نزدیک به فضای زمین را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که انتشار پرتو، مسؤول شتاب‌بخشی مشاهده‌ شده در طول این توفان نبوده است.

فرآیند شتاب‌بخشی موجی محلی یک فرآیند فیزیکی جهانی است که احتمالا بر مغناطوسفرهای مشتری، زحل و دیگر محیط‌های پلاسمای مغناطیس‌شده کیهان نیز اثرگذار است.

کمربندهای تابشی وان آلن در سال 1958 و توسط تیمی به رهبری جیمز وان آلن، دانشمند علوم فضایی، در جو فوقانی زمین کشف شدند.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون