*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
آسمان هفته اول دیماه92

آسمان هفته اول دیماه92
شنبه 30 آذر 1392 - 11:45 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 5633 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان هفته اول دیماه92
آسمان هفته اول ديماه92 » به استقبال شبهاي طولاني زمستان

*شنبه 30آذر 92: مهر تابان  ساعت 16:55 در تهران غروب می کند و 14 ساعت و 16 دقیقه بعد در بامداد یکشنبه اول دیماه طلوع خواهد کرد. زمان طلوع 07:11 خواهد بود.

ساعت 20:41 شنبه  30 آذر به وقت ایران زمستان خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری دانا در مورد ویژگیهای نجومی شب یلدا در لینک پیوست و با عنوان "چرا یلدا بلندترین شب سال است؟" جلب می کنیم.

در حقیقت با رسیدن خورشید به حداکثر گشودگی 23.5 درجه ای نسبت به استوای آسمان، در مسیر حرکت ظاهری خود بر کره آسمان به وضعیت انقلابین می رسیم که یکی انقلاب تابستانی و دیگری انقلاب زمستانی است. در هنگام انقلاب زمستانی فاصله بین غروب خورشید تا طلوع آن در شب اول دیماه به    گونه ای خواهد بود که طولانی ترین شب سال و یا همان یلدای ایرانی را ایجاد می کند، هر چند بدین معنا نیست که این شب با شبهای قبل تفاوت چندانی داشته باشد و عموما کمتر از یک یا دو دقیقه به طول شب اضافه خواهد شد و این در شرایطی است که زودترین غروب حدود دو هفته قبل از دیماه و دیرترین  طلوع مربوط به دو هفته پس از شب یلدا خواهد بود. بد نیست این را هم بدانید که هر چه از جنوب ایران به سمت شمال کشور برویم، طبیعتا شب طولانی تری را در یلدا پیش رو خواهیم داشت و قطب شمال به شبی با طول 6 ماه وارد می شود.

خالی از لطف نیست اشاره کنیم که شهابهایی از بارش شهابی خرس کوچک که بدلیل نزدیک بودن کانون بارش به پرنورترین ستاره  کوکب( انور فرقدان) این صورت فلکی، به این نام مشهور است و البته از بارشهای خیلی مطرح سالیانه نیست را در شبهای ابتدایی دیماه بویژه بامداد یکشنبه اول دیماه میتوانید شاهد باشید.

*چهار شنبه 4 دیماه 91: ماه در برج فلکی ترازو ساعت 17:20 به تربیع آخر می رسد.

ساعتی پس از نیمه شب این تاریخ، طلوع ماه با سر برآوردن سیاره سرخ از افق شرقی همراه خواهد شد. کمترین فاصله قابل مشاهده بین این اجرام کمتر از 5 درجه می باشد.جرم ستاره مانند سرخ رنگ در سمت چپ ماه(هنگام طلوع)؛ همان بهرام خون ریز و یا مریخ است.

*جمعه 27 دیماه92: توصیه می کنیم 6 صبح این روز را از دست ندهید، چرا که قران تماشایی بین هلال کاهنده ماه صفر و ستاره قدر اول سماک اعزل رخ خواهد داد. جدایی این اجرام یک درجه و این همنشینی زیبا و عبور خراشان(در برخی مناطق دنیا) در برج فلکی خوشه، دوشیزه، عَذرا و یا همان سنبله رخ خواهد داد. پر واضح است که نقاطی از کره زمین شاهد یک اختفای زیبای بامدادی از این پدیده خواهند بود و با گرگ و میش هوا و ساعتی قبل از طلوع مهر تابان  مثلا در کشوری همچون قزاقستان این اختفا آغاز خواهد شد.

به دارندگان ابزارهای رصدی توصیه می نماییم که رصد هلال زیبای ملکه آسمان شامگاهی یعنی سیاره ناهید را از درون تلسکوپهای خود طی شامگاه این هفته از دست ندهند.  اگر هم ابزار نجومی ندارید و علاقمندید اطلاعاتتان  را در این زمینه  افزایش دهید، به اطلاع می رساند که گروه نجوم رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران قصد دارد تا در روز پنج شنبه 5 دیماه جاری ویژه برنامه رصدی را به مقصد کویر زیبای مرنجاب کاشان برگزار نماید. توصیه می نماییم در صورتی که به گامهای کاربردی در فعالیتهای نجومی تمایل دارید؛ حتما با دفتر انجمن تماس و ضمن ثبت نام طی روزهای قبل از برنامه، در سفر شب رصدی مرنجاب با این گروه صمیمی همراه گردید.

در پایان یاد آور می شود، همانگونه که در شماره قبل اشاره کردیم، این وقایع را بصورت زنده از رادیو سراسری ایران موج ای ام ردیف 900 مگاهرتز شنبه ها ساعت 10:15 صبح در برنامه علمی "روزنه" از گروه دانش این شبکه می توانید دنبال نمایید.

آسمانتان صاف

تا درودی دیگر بدرود



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون