*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
تلاش اروپا برای فرود کاوشگر بر یک دنباله‌دار

تلاش اروپا برای فرود کاوشگر بر یک دنباله‌دار
يكشنبه 24 آذر 1392 - 11:08 | شاخه : | منبع : ایسنا | 6191 بازدید | 0 دیدگاه
تلاش اروپا برای فرود کاوشگر بر یک دنباله‌دار
استفاده از فضاپیمای روزتا برای هدایت کاوشگر Philae بسمت دنباله‌دار

آژانس فضایی اروپا در حال برنامه‌ریزی مأموریت فرود فضاپیمای بدون‌سرنشین بر سطح یک دنباله‌دار در اواخر سال آینده میلادی است.

آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ روز سه شنبه 10 دسامبر (19 آذر) از آغاز مأموریت فرود یک گاوشگر بر سطح دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko خبر داد.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، فضاپیمای «روزتا» (Rosetta) که از سال 2004 میلادی سفر در فضا را آغاز کرده است، در آغاز سال جدید میلادی از خواب زمستانی بیدار خواهد شد.

محققان از فضاپیمای روزتا برای هدایت و پرتاب کاوشگر Philae بر سطح این دنباله‌دار استفاده خواهند کرد.

این برنامه با مأموریت Deep Impact ناسا در سال 2005 کاملا متفاوت است؛ در مأموریت ناسا از یک کاوشگر برای پرتاب یک موشک به سمت یک دنباله‌دار استفاده شد، اما در مأموریت آژانس فضایی اروپا از یک فضاپیما برای پرتاب کاوشگر به سطح دنباله‌دار استفاده می‌شود.

کاوشگر Philae که در اندازه یک بشکه طراحی و ساخته می‌شود، پس از فرود بر سطح یخی دنباله‌دار اقدام به جمع‌آوری نمونه می‌کند؛ تاکنون مأموریت مشابهی شامل فرود بر سطح یک دنباله‌دار انجام نشده است.

«پائولو فری» از محققان آژانس فضایی اروپا تأکید کرد: این مأموریت بسیار دشوار است؛ ساختار یک سیارک سنگی بوده، اما دنباله‌دار یک توپ یخی است که گرد و غبار و گاز منتشر شده از آن در زمان فرود می‌تواند به فضاپیما صدمه بزند.

دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko با سرعت 100 هزار کیلومتر در ساعت در مدار خورشید در حال حرکت است؛ فضاپیمای روزتا برای افزایش سرعت و رسیدن به دنباله‌دار، از گرانش زمین و مریخ استفاده خواهد کرد.

این فضاپیما برای ذخیره‌سازی انرژی، طی دو سال گذشته در شرایط خواب زمستانی قرار داشت؛ در این فاصله محققان دو نقص فنی شامل مشکل چرخ واکنش و نشت هلیوم آن را برطرف کردند.

روزتا در تاریخ 20 ژانویه 2014 میلادی (30 دی ماه) از خواب زمستانی بیدار می‌شود و در این فاصله، ارسال سیگنال از زمین به فضاپیما و بالعکس حدود 45 دقیقه بطول می‌انجامد.

مرحله نهایی مأموریت برای نوامبر 2014 میلادی (آبان 93) برنامه‌ریزی شده است؛ این پروژه به درک بهتر در خصوص ساختار دنباله‌دارها و نقش آنها در شکل‌گیری منظومه شمسی کمک خواهد کرد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون