** همه دعوتید: گروه آموزش کاربردی انجمن برای فراهم شدن امکان مشاهده ابرماه و ماه گرفتگی شامگاه چهارشنبه 11 بهمن در خانه ستاره شناسی تهران واقع در انتهای بلور استاد معین برنامه ویژه ای را برگزار و امکان رصد و عکسبرداری از این پدیده را با تلسکوپ برای عموم علاقمندان فراهم خواهد نمود.**
 يكشنبه 1 بهمن 1396 | 4 جمادي الاول 1439 | 21 ژانويه 2018
کشف بخار آب در بزرگترین قمر مشتری

يكشنبه 24 آذر 1392 - 11:02 | شاخه : | منبع : ایسنا | 5738 بازدید | 0 دیدگاه
کشف بخار آب در بزرگترین قمر مشتری

تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف تخلیه بخار آب از سطح یخبندان بزرگترین قمر سیاره مشتری و در نزدیکی قطب‌جنوب این جرم کیهانی شده است.

پیش‌تر تصور می‌شد قمر «اروپا» میزبان یک اقیانوس مایع در زیر پوسته‌ یخی‌اش باشد که این موضوع آنرا به یکی از اهداف مهم در جستجوی جهان‌های قابل‌زیست دور از زمین تبدیل کرده است.

یافته‌های جدید، نخستین مدرک مشاهداتی از فوران بخار آب از سطح این قمر به بیرون بوده است.

لورنز روث، رهبر این مطالعه از موسسه تحقیقاتی ساوث‌وست در سن‌ آنتونیو، گفت: کشف فوران بخار آب در نزدیکی قطب جنوب اروپا، این قمر را به کاندیدای اصلی برای قابلیت‌ برخورداری از حیات بالقوه تبدیل می‌کند.

وی افزود: با این حال، ما هنوز نمی‌دانیم که آیا توده‌های بخار آب به آب مایع در زیرسطح این جرم کیهانی مرتبط هستند یا خیر.

کشف هابل، قمر اروپا را به دومین قمر در منظومه شمسی تبدیل می‌کند که میزبان توده‌های بخار آب است.

در سال 2005، توده‌های بخار آب و غبار توسط مدارگرد کاسینی ناسا در سطح انسلادوس کشف شد که از این قمر سیاره زحل، به بیرون ساطع می‌شد.

توده‌های قمر اروپا توسط مشاهدات هابل در دسامبر 2012 کشف شد و «طیف‌نگار تصویربرداری این تلسکوپ فضایی» (STIS) نور فرابنفش ضعیفی را از شفق قطبی واقع در قطب جنوب این قمر شناسایی کرد.

این نخستین بخار آبی است که برخلاف توده‌های قمر انسلادوس حاوی هر دو گزینه یخ و ذرات غبار است.

گمان می‌رود، وجود ترک‌های طولانی بر روی سطح قمر اروپا موسوم به «linea» در فوران بخار آب به فضا موثر باشد.

یافته‌های هابل در مجله Science Express منتشر شده و همچنین در نشست اتحادیه ژئوفیزیک امریکا در سان‌فرانسیسکو ارائه می‌شود.