*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی هفته پایانی پاییز92

رویدادهای نجومی هفته پایانی پاییز92
شنبه 23 آذر 1392 - 18:14 | شاخه : | نويسنده : گروه نجوم رصدی | 15524 بازدید | 1 دیدگاه
رویدادهای نجومی هفته پایانی پاییز92
رویدادهای نجومی هفته پایانی پاییز92

قصد داریم از این پس رویدادهای نجومی هفته را به شما دوستداران آسمان تقدیم نماییم. این رویدادها شنبه هر هفته ساعت 10:15 در برنامه علمی روزنه از رادیو سراسری ایران روی موج ای ام ردیف 900 مگا هرتز بصورت زنده به علاقمندان عرضه خواهد شد.

* شنبه 23 آذر92:  طی شبهای گذشته شهابهای بارش شهابی جوزایی را امیدواریم دیده باشید و چه بسا طی این شبها بدور از آلودگی هوا و نور شهر، شهابهایی از این بارش را مشاهده نمایید. بارش شهابی جوزایی به پادشاه بارشهای سالیانه مشهور است چرا که متوقع 120 شهاب در ساعت در این بارش هستیم. شهابهای این بارش رنگین و عامل ایجادی آن قدری عجیب ومتفاوت با دیگر بارشهای سالیانه  است چرا که عامل بارشهای شهابی دنباله دار هستند اما فیتون 3200 یک سیارک و جسم صخره ای است که در سال 1982 میلادی کشف و در سال 2003 میلادی از سوی آژانس فضایی امریکا یعنی ناسا به عنوان عامل این بارش شناخته شد. البته ماه در وضعیت تثلیث(کوپ ماه افزاینده) عامل مزاحمی برای رصد شهابهای بیشتری از این بارش به حساب می آید سرعت شهابهای بارش جوزایی نسبتا کم و 36 کیلومتر بر ثانیه است. غروب خورشید امروز ساعت 16:52 به وقت تهران می باشد. پس از نیمه این شب و در بامداد یکشنبه 24 آذر مقارنه نسبا جذابی از ماه و خوشه ستاره‌ای زیبای پروین مشاهده خواهید کرد. در این خوشه با چشم غیر مسلح حداکثر 7 ستاره قابل مشاهده هستند و یک خوشه باز ستاره ای است که در فاصله 400 سال نوری از زمین قرار دارد(هر سال نوری حدود 4/9 تریلیون کیلومتر است) ستارگان این خوشه درون یک سحابی بازتابی قرار دارند که این نوع سحابی از انواع سه گانه سحابیها است. ساعت 1:30بامداد یکشنبه لحظه این مقارنه و در کمترین فاصله حدود 8 درجه این اجرام از یکدیگر جدایی زاویه ای دارند. لازم به ذکر است قدر ماه دراین شب نزدیک به 13- میباشد. طلوع آفتاب در روز یکشنبه 24 آذر ساعت  7:07 صبح است.

مقارنه ماه و خوشه پروین
مقارنه ماه و خوشه پروین

*دوشنبه 25 آذر92:  قدری بعد از نیمه شب این شب ماه به جدایی 8 درجه با ستاره چشم گاو و یا همان دبران می رسد. این ستاره از جمله ستارگان مورد توجه ایرانیان باستان بوده است و قدر نوری معادل 1 دارد. جالب است بدانید یکی از  بیش از 1000 سیاره فراخورشیدی، سیاره ای بسیار غول پیکر است که در اطراف این ستاره مشهور در حال چرخش است.

*سه شنبه 26 آذر: ساعت 12:58 ظهر این روز به وقت کشورمان ماه به وضعیت بدر و یا ماه کامل می رسد.  همانگونه که بارها در نوشتارهای مختلف گفته ایم دقت داشته باشید که الزاما در شب و هنگام طلوع ماه به بدر بودن و یانبودن آن نمی توان حکم کرد و یکی از ساعات شبانه روز این وضعیت پیش می آید که چه بسار شب قبل یا بعد از بدر، ماه را به ظاهر در وضعیت بدر  ببینیم که به آن اصطلاحا ماه شب چهاردهم می گویند.

* پنج شنبه 28 آذر92:  مقارنه مه و مشتری یکی از رویدادهای جذاب نجومی است که برای اهالی غیر نجومی هم چه بسا جذابیت داشته باشد چرا که در تفعل به حضرت حافظ برخی این نقل را می بینند که می فرماید:

گفتم که خواجه کی به سر حجله می رود          گفت آن زمان که مشتری و مه قران کنند

مقارنه مه و مشتری
مقارنه مه و مشتری

چهار قمر گالیله ای که برای اولین بار توسط این اخترشناس ایتالیایی و با استفاده از تلسکوپ دیده شدند به گرد این سیاره می گردند. آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو نام این اقمار است. جالب است بدانید که  بزرگترین قمر منظومه خورشیدی ما گانیمد است که 5260 کیلومتر قطر داشته ( بزرگتر از سیاره تیر و یا همان عُطارد) و کوچکترین قمر لِدا با قطری حدود 10 کیلومتر که هردو این اقمار، جزو 63 قمر تایید شده ای هستند که به گرد مشتری درگردشند. البته 13 قمر از اینها هنوز از سال 2003 تا کنون نامگذاری نشده اند. برجیس، زاوش وهرمز از دیگر نامهای ایرانی این غول گازی منظومه خورشیدی است. دیدار این اجرام بعد از ساعت 4 صبح در صورت فلکی دو پیکر(جوزا) و با جدایی زاویه ای 7 درجه قابل مشاهده خواهند بود. قدر سیاره برجیس طی این شبها بیش از 2-   می باشد.

 

یادتان باشد که شنبه شب، همان وعده یلدای معروف ما ایرانیها است و انشااله در مورد ویژگیهای نجومی این مناسبت ایرانی در آسمان هفته آتی با شما سخن خواهیم گفت. آسمانتان صاف و تا درودی دیگر بدرود



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

وحیده
(مهمان)
سه شنبه 26 آذر 1392 - 13:47

من تازه با سایتتون آشنا شدم بنظرم سایت جالبی دارین،ممنون.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون