***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
ناسا به دنبال پیکر متلاشی‌شده «آیسان»

ناسا به دنبال پیکر متلاشی‌شده «آیسان»
يكشنبه 17 آذر 1392 - 14:23 | شاخه : | منبع : ایسنا | 6341 بازدید | 0 دیدگاه
ناسا به دنبال پیکر متلاشی‌شده «آیسان»
ناسا به دنبال پیکر متلاشی‌شده «آیسان»

با وجود تخمین 90 درصدی نابودی دنباله‌دار آیسان در پی اقدام انتحاری نزدیک شدن به جو خورشید، ناسا قصد دارد با کمک تلسکوپ‌های پر‌قدرت و فضاپیماهای مختلف، جست‌وجو برای یافتن بقایای احتمالی این دنباله‌دار را آغاز کند.

آیسان (ISON) با نام رسمی C/2012 S1 که به دنباله‌دار قرن نیز شهرت دارد، روز پنجشنبه 28 نوامبر (هفتم آذر) در یک اقدام انتحاری با سرعتی بالغ بر 350 کیلومتر در ثانیه، از فاصله 1.2 میلیون کیلومتری جو خورشید عبور کرد که این اقدام باعث متلاشی شدن هسته یخی دنباله‌دار شد.

اغلب اخترشناسان بر این باورند که آیسان در نتیجه تحمل حرارتی بالغ بر 2760 درجه سانتیگراد بطور کامل نابود شده است؛ با این حال ناسا قصد دارد دور جدید تحقیقات خود را با هدف یافتن پاره‌های دنباله‌دار که احتمالا نجات پیدا کرده‌اند، طی هفته‌های آتی آغاز کند.

تخمین زده می‌شود که از هسته یک کیلومتری آیسان، احتمالا خرده سنگ‌های 10 متری نجات پیدا کرده باشند.

ناسا قصد دارد از دوربین‌های پر قدرت فضاپیمای STEREO، فضاپیمای MAVEN که به تازگی با هدف بررسی جو مریخ راهی فضا شده است و تسهیلات تلسکوپ مادون قرمز (IRTF) در هونولولو برای یافتن بقایای احتمالی دنباله‌دار استفاده کند.

در بازه زمانی اواسط تا اواخر ماه جاری میلادی (دسامبر) ناسا با استفاده از تلسکوپ‌های هابل و چاندرا، جستجوهای عمق فضا را با هدف یافتن بقایای احتمالی دنباله‌دار آیسان آغاز خواهد کرد؛ تلسکوپ اسپیتزر نیز از اوایل سال 2014 میلادی به این تحقیقات می پیوندد.

با این حال «گرهارد شووم» مدیر بخش عملیات علوم منظومه شمسی در آژانس فضایی اروپا (ESA) معتقد است که اخترشناسان هیچ شانسی برای مشاهده مجدد آیسان ندارند و این دنباله‌دار درخشان در نتیجه نزدیک شدن به خورشید بطور کامل نابود شده و بقایایی از آن به جای نمانده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون