*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
لذت درک یک روز جهانی

لذت درک یک روز جهانی
دوشنبه 14 اردیبهشت 1388 - 02:30 | شاخه : | 3383 بازدید | 0 دیدگاه

و چه زیبا و با شکوه است که همه مردم جهان در یک روز به شعار ستاره شناسی برای همگان جامه عمل پوشیده و همگام با سایر ملل چشم را جلوی تلسکوپ گذاشته و ماه این جرم دوست داشتنی زمینی ها را همزمان نظاره کنند. خوشبختانه وجود هفته نجوم سببی است برای اینکه در سایر روزهای هفته از جمله مناسبتهای ملی و تعطیلات هفته نیز به ترویج این علم بپردازیم و بدین معنا نیست که دوستان شما در انجمن نجوم آماتوری از برنامه های تر ویجی در دیگر روزها استقبال نمی کنند و مفهوم تلاش جمعی و کشوری اهمیت دارد و جای بسی افتخار است که در سال 1388 نیز شیفتگان آسمان در انجمن نجوم آماتوری ایران توانستند رصدخانه ها را به میان مردم آورده و جلوه های زیبایی با حضور گروههای مختلف مردم طی ساعتها خلق نمایند وآسمان چه سازگار و همراه امکان اجرای کلیه برنامه ها را داد تا این دلبستگان ستاره شناسی عشق خود در زمینه نجوم را با سایر مردم خوبمان تقسیم کنند.

با حضور اعضای فعال  این ابیات دائماً در ذهن خطور می کرد:

اندک اندک جمع مستان می رسند

اندک اندک می پرستان می رسند

همکاری خوب سرای فرهنگ دانشجو باعث شد تا با چینش میزها و استفاده از وسایل لازم فعالیت گروهی آغاز شود. کودکان با نقاشیهای خود تخیل آسمانیشان را به ما نشان می دادند. جوانان ونوجوانان در یک کار گروه که دائماً اعضای تیم آن عوض شده و علاقمندان جدیدی به یادگیر ی می پرداختند، تجربه خودشان را در مورد ساعتهای آفتابی ارتقا می دادند. در گوشه های مختلف پارک بزرگسالان و کودکانی را در حال رصد آسمان، پرسش و پاسخ و گپ و گفتگو می دیدی که به این محفل عشق بی آلایش و بدور ازهیاهو رونق صد چندان می دادند. در کریدور ورودی سالن همایشهای فرهنگسرا نمایشگاه عکس که با عنوان جشن آسمانی از روزهای گذشته و آغازین هفته جهانی  نجوم  شامل تصاویر جذاب آسمان کاری از سه تن از عکاسان فعال،سرکار خانم باجلان و آقایان پور ایوانی و رجبی بر پا شده بود،  مکانی برای بازدید حاضرین آن روز بود. مردمی که به ایشان وعده تلاشهایی را داده وبراحتی از طریق پایگاه اینترنتی انجمن وتماسهای آسان که امکان ارتباط انها را با انجمن برقرار کرده بودند به محل برگزاری هدایت شده وانشااله رشد علمی کشور به حدی برسد که بدور از هر گونه تبعیض، فرصتهای مساوی برای کلیه گروههای تلاشگر فراهم تا از رسانه ملی که حق همه مردم ایران است برای اطلاع رسانی بهینه و صحیح استفاده نمایند خاصه آنکه کشور تنها یک انجمن نجوم آماتوری ایران دارد که با حضور آماتورها و بصورت اختصاصاً آماتوری فعالیتهای موضوع عنوان مرکز را به انجام می رساند. در هر حال سالن گردهمایی نیز آن روز استفاده شد. اسلاید شو جذاب آقای پور ایوانی عکاس زیباییهای آسمان و مدرس عکاسی انجمن، سخنرانی مسئول کانون نجوم فرهنگسرا جناب مهندس شریفی و بیانات دبیر بزرگوار انجمن نجوم آماتوری جناب آقای سید عبدالامیر شیرازی همراه با پخش کلیپ فعالیتهای انجمن حاضران در سالن را با تلاشهای داخلی و زیباییهای بالای سر بیش از پیش آشنا کرد. ارایه مقاله کاروانسراهای ایران توسط امیر فراقی همراه با تصاویر زیبایی از این ثروتهای ملی که قبلاً در سالروز تاسیس انجمن به انجام رسیده بود برای افراد جدیدی که آن روز با آسمان پیمان انس و الفت می بستند بسیار جالب و تاثیر گذار بود. در این روز بین المللی پسر و دختر عضو انجمن همدوش و پر تلاش به ترویج آسمان و شناساندن بهتر آن پرداخته بودند و به پرسشهای دیگران پاسخ می دادند.در گوشه وکنار بوستان شفق یوسف آباد تلسکوپهای کوچک وبزرگی می دیدی که علاقمندان کودک ونوجوان به همراه آورده بودند ونحوه کار آن را می آموختند.

بیرون سالن از طریق سینمای بزرگ فضای باز فرهنگسرا فیلمهای نجومی مخاطبین خاص خود را جذب کرده بود و در یک کلام:

شنبه 12 اردیبهشت 1388 برابر با دوم ماه مه 2009 میلادی فرصتی برای به نمایش در اورد ن شکوه و درعین حال دستیابی آسان عموم به استفاده از جذابیتهای آسمان بالای سر بود.دوستان منجم آماتور ایرانی حال که همه دغدغه و شور اسمان داشته وتضاد منافعی این میان در بین نیست بیایید همه با هم در سال جهانی نجوم دست در دست یکدیگرکشتزار ذهن جوان وخلاق مردم ایران را سر سبز از عشق و صمیمیت نماییم که سخن ما نیز در طی این سالها جز این نبوده ونیست.

که ساختن جایگاه علمی بس والاتری دارد.

با درود وبدرود

مسعود عتیقی

تصاویر این برنامه کاری است از سرکار خانم پریسا باجلان عکاس آماتور و فعال دیگری از خانواده بزرگ انجمن نجوم آماتوری ایران که نشانگر گوشه ای از برنامه های این محفل آسمانی است. از مدیریت و کارکنان فرهنگسرای دانشجو و پارک شفق ، دبیر انجمن و کلیه اعضای صمیمی و مردم خوبی که ما را در اجرای این طرح جهانی همراهی نمودند صمیمانه سپاسگزاریم.













اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون