جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
آگهی مرگ «آیسان» منتشر شد

چهارشنبه 13 آذر 1392 - 11:16 | شاخه : | منبع : ایسنا | 11015 بازدید | 0 دیدگاه
آگهی مرگ «آیسان» منتشر شد

ناسا با انتشار آگهی مرگ دنباله‌دار قرن در وب سایت کمپین رصد «آیسان»، از پایان رسمی سفر 5.5 میلیون سال نوری این دنباله‌دار خبر داد.

دنباله‌دار آیسان سال 2012 میلادی در فاصله‌ای دورتر از سیاره مشتری بوسیله دو منجم آماتور با استفاده از شبکه نوری علمی بین‌المللی روسیه (ISON) کشف شد.

این دنباله دار پس از یک سفر 5.5 میلیون سال نوری درون منظومه شمسی، روز پنجشنبه 28 نوامبر (هفتم آذر) از فاصله 1.2 میلیون کیلومتری خورشید عبور کرد.

در این اقدام انتحاری، دنباله‌دار با سرعتی بالغ بر 350 کیلومتر در ثانیه از جو خورشید عبور کرده و حرارتی بالغ بر دو هزار و 760 درجه سانتیگراد را تجربه کرد.

درحالیکه پیش بینی می‌شد بخش‌هایی از این دنباله‌دار نجات پیدا کرده باشد،‌ رصدهای صورت گرفته از پایان عمر «آیسان» و از هم پاشیدن هسته آن حکایت دارد.

«کارل باتاماس» از متخصصان اخترفیزیک آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی (NRL)، آگهی مرگ «آیسان» را بر روی سایت کمپین رصد دنباله دار ناسا منتشر کرد.

اخترشناسان معتقدند این دنباله دار مربوط به شکل گیری منظومه شمسی در 4.5 میلیارد سال قبل است؛ خانواده دنباله دارها که آیسان نیز به آن تعلق دارد، از محلی به نام ابر اورت (Oort Cloud) سرچشمه می‌گیرند که در فاصله 10 هزار برابر دورتر از فاصله خورشید تا زمین واقع شده‌اند.