***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
دنباله‌دار زامبی مُرد

دنباله‌دار زامبی مُرد
يكشنبه 10 آذر 1392 - 16:43 | شاخه : | منبع : خبرآنلاین | 7739 بازدید | 0 دیدگاه
دنباله‌دار زامبی مُرد
دنباله‌دار زامبی مُرد

دنباله‌دار آیسان که شامگاه پنج‌شنبه از نزدیک خورشید عبور کرد، طی دو روز گذشته شگفتی‌آفرین شد و امیدها برای نمایش زیبای آن در آسمان افزایش یافت؛ اما امیدها به یاس بدل شد.

دنباله‌دار آیسان در حضیض مداری خود به فاصله 1.7 میلیون کیلومتری از مرکز خورشید رسید، جایی که از میان جو خارجی خورشید می‌گذشت. تصاویر اولیه پس از عبور دنباله‌دار از این نقطه جهنمی نشان داد که توده‌ای پراکنده و کم نور در مدار دنباله‌دار باقی مانده و به همین دلیل، دانشمندان اعلام کردند که هسته دنباله‌دار متلاشی شده و فقط دنباله پراکنده‌ای از آن باقی مانده است.

اما با گذشت چند ساعت، دنباله‌دار درخشان‌تر شد که نشان می‌داد تکه‌ای از هسته کماکان در مدار به حرکت خود ادامه می‌دهد و با پراکنده کردن گاز و گرد و غبار باعث جان گرفتن دوباره دنباله‌دار پس از مرگش شده  است. این چنین شد که آیسان به دنباله‌دار زامبی مشهور شد و امید دوستداران آسمان برای نمایش زیبای این دنباله‏دار در آسمان افزایش یافت.

اما امیدها خیلی زود به یاس تبدیل شد، چرا که تصاویر بعدی نشان داد دنباله‌دار به سرعت در حال محو شدن است. این طور به نظر می‎رسد که هسته دنباله‌دار آیسان به هنگام عبور از حضیض مداری خود به قطعات ریزتری شکسته شده که اغلب آنها در همان لحظات اولیه کاملا تبخیر شده‌اند، اما یک یا چند تکه توانسته‌اند از این عبور جان سالم به در ببرند که آنها هم خیلی زود متلاشی شدند.

بدین ترتیب ماجرای دنباله‌دار آیسان که از ماه‌ها پیش دنباله‌دار قرن لقب گرفته بود و امید می‌رفت نمایش زیبایی در آسمان نیمکره شمالی به راه بیاندازد، به پایان رسید. آخرین دنباله‌دار باشکوهی که در نیمکره شمالی زمین دیده شد، دنباله‌دار هیل-باپ در زمستان 1375 و بهار 1376 بود.

در تصویر متحرک زیر می‌توانید تغییرات این دنباله‎‏دار را طی 3 روز اخیر، از پیش از حضیض خورشیدی تا پس از آن مشاهده کنید. لازم به ذکر است که این تصویر در قالب gif و با حجم 22 مگابایت آماده شده و برای مشاهده کامل آن باید اندکی صبر کنید تا فایل کاملا بارگذاری شود.

تغییرات دنباله‎‏دار آیسان طی 3 روز، از پیش از حضیض خورشیدی تا پس از آن
تغییرات دنباله‎‏دار آیسان طی 3 روز، از پیش از حضیض خورشیدی تا پس از آن



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون