رمزگشایی از اسرار مریخ باستانی با «زیبایی سیاه»

شنبه 2 آذر 1392 - 10:28 | شاخه : | منبع : ایسنا | 9290 بازدید | 0 دیدگاه
رمزگشایی از اسرار مریخ باستانی با «زیبایی سیاه»
رمزگشایی از اسرار مریخ باستانی با «زیبای سیاه»

دانشمندان امیدوارند که با بررسی دقیق شهاب‌سنگ 7034 با قدمت 4.4 میلیارد سال به جزئیات بیشتری در خصوص تاریخچه باستانی سیاره مریخ دست پیدا کنند.

این شهاب سنگ تیره و براق با نام مستعار «زیبای سیاه» (Black Beauty) در صحرای بزرگ آفریقا کشف شد؛ عمر اولیه این سنگ حدود دو میلیارد سال تخمین زده می شد.

اما آزمایشات جدید بر روی قطعه دیگری از این شهاب سنگ نشان می‌دهد که این سنگ متعلق به 4.4 میلیارد سال قبل و مربوط به مراحل ابتدایی حیات سیاره مریخ است.

پروفسور منیر همایون، نویسنده ارشد این تحقیق و از محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا تأکید می‌کند: این سنگ، اسرار یکی از مهمترین دوره‌ها در تاریخ مریخ را فاش می کند.

سنگ های مریخ

تاکنون حدود 100 شهاب سنگ مریخی بر روی زمین کشف شده اند که قدمت اغلب آنها بین 150 تا 600 میلیون سال قبل است.

این سنگ های فضایی پس از بمباران مریخ بوسیله سیارک ها یا دنباله دارها، از سیاره جدا شده و پس از سفر در فضا در نهایت در نقطه یی روی زمین سقوط کردند.

شهاب سنگ «زیبای سیاه» از پنچ قطعه تشکیل شده و قدمت آن بیش از دیگر نمونه‌ شهاب سنگ‌های کشف است.

آنالیزهای اولیه بر روی یک قطعه به نام NWA7034 قدمت دو میلیارد ساله را نشان می‌داد، اما جدیدترین آزمایش‌های صورت گرفته بر روی قطعه دیگری به نام NWA7533 حاکی از قدمت 4.4 میلیارد ساله این سنگ فضایی است و در این صورت عمر قطعه NWA7034 نیز بسیار بیشتر از تصورات قبلی است.

محققان احتمال می‌دهند که این سنگ فضایی در زمانی شکل گرفته که سیاره مریخ در مراحل ابتدایی حیات قرار داشته و تنها 100 میلیون سال از عمر آن گذشته است.

این سنگ متعلق به ارتفاعات جنوبی مریخ است که نیمکره جنوبی سیاره را شکل داده اند. در این مقطع زمانی، احتمالا فوران‌های آتشفشانی بر سطح سیاره قابل مشاهده بوده است.

علت اختلاف در تخمین سن

پروفسور کارل ایجی از محققان دانشگاه نیومکزیکو که مطالعات اولیه بر روی قطعه NWA7034 را انجام داده بود، تأکید می کند: تفاوت در اختلاف سن به این دلیل روی می دهد که شهاب سنگ حاوی مخلوطی از ترکیبات مختلف است و در تحقیقات اخیر مشخص شده است که قدمت بخش دیگری از این سنگ متعلق به 4.4 میلیارد سال قبل است.

به گفته محققان، برخورد یک سیارک یا دنباله دار، فوران آتشفشانی یا سایر عوامل که حدود 1.5 میلیارد سال قبل روی داده می تواند مواد جدیدتری را به پوسته اصلی اضافه کند.

نتایج مطالعات جدید بر روی شهاب سنگ باستانی مریخ در مجله Nature منتشر شده است.