*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
رکورددار روسی پیاده‌روی فضایی درگذشت

رکورددار روسی پیاده‌روی فضایی درگذشت
شنبه 2 آذر 1392 - 10:18 | شاخه : | منبع : ایسنا | 2873 بازدید | 0 دیدگاه
رکورددار روسی پیاده‌روی فضایی درگذشت
الکساندر سربروف - رکورددار روسی پیاده‌روی فضایی

الکساندر سربروف، فضانورد دوران اتحاد جماهیر شوروی که زمانی رکورد گینس را برای بیشترین تعداد پیاده‌روی فضایی در دست داشته و همچنین اولین کسی بود که یک موتورسیکلت فضایی را آزمایش کرد، در سن 69 سالگی درگذشت.

سازمان فضایی فدرال روسیه اعلام کرد که مرگ ناگهانی سربروف در روز سه‌شنبه 12 اکتبر در آپارتمان وی در مسکو رخ داده است.

مقامات فضایی روسیه در این اطلاعیه اظهار کردند: مدیریت و کارکنان مرکز آموزش از این فقدان متاسف بوده و به خانواده و دوستان الکساندر سربروف تسلیت می‌گویند. یاد سربروف همیشه در قلبهای ما خواهد ماند.

سربروف که در چهار پرواز فضایی حاضر بوده، در سال 1978 با چهارمین گروه از کاندیداهای مهندسی به عنوان فضانورد انتخاب شد. بین سالهای 1982 و 1994، وی به دو ایستگاه فضایی شامل دو بار به Salyut 7 و دو بار به ایستگاه میر سفر کرد و در مجموع 373 روز را در فضا گذرانده بود.

این فضانورد کهنه‌کار روس اولین سفر خود به فضا را در اوت 1982 در یک ماموریت یک هفته‌ای بر روی سیوز T-7 انجام داد. این پرواز در کنار لئونید پوپوف و سوتلانا ساویتسکایا که به ارسال تجربیات علمی و نامه‌هایی برای سکنه ایستگاه Salyut 7 پرداخته بود، اولین ماموریتی بود که شامل زن و مرد بطور همزمان به عنوان خدمه پروازی بود.

سربروف در دومین سفر خود به فضا مجددا به Salyut 7 بازگشت. این بار وی به همراه ولادیمیر تیتوف و گنادی استرکالوف باید بسرعت به زمین باز می‌گشتند.

ماموریت سیوز T-8 قرار بود به ایستگاه مدارگرد شوروی بپیوندد اما پوشش محافظ آن در زمان جداسازی برنامه‌ریزی شده، با خود یک آنتن رادار مهم را که برای الحاق خودکار به ایستگاه فضایی لازم بود، جدا کرد.

سربروف و دیگران سعی کردند بصورت دستی به Salyut 7 نزدیک شوند اما برای جلوگیری از تصادف با آن این ماموریت را لغو کردند. با لغو ورود به ایستگاه، سه فضانورد دو روز پس از پرتاب به زمین بازگشتند.

اولین پرواز سربروف به عنوان یکی از پنج مهندس پرواز در چهاردهمین ماموریت سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی میر 166 روز طول کشید که از سپتامبر 1989 تا فوریه 1990 بود.

وی به همراه الکساندر ویکتورنکو، فرمانده ماموریت به انجام تجربیات و اولین پیاده‌روی فضایی از پنج مورد آن پرداخت که در آن، ایستگاه را به حسگرها و قفسه‌های تجهیزات جدید مجهز کرد.

در پنجمین پیاده‌روی فضایی سربروف بود که به نمایش موتورسیکلت فضایی Ikar پرداخت. این فناوری به فضانوردان اجازه می‌داد با چیزی شبیه واحد مانور سرنشین‌دار ناسا در اطراف ایستگاه میر پرواز کنند. علیرغم نام موتورسیکلت، این فناوری بیشتر شبیه یک صندلی چرخدار شناور بود.

آخرین ماموریت سربروف به فضا با سیوز TM-17 نیز شامل پنج پیاده‌روی فضایی بود که رکورد گینس را برای بیشترین گردش فضای بیرونی در میان فضانوردان برای وی به ارمغان آورد.

اقامت 196 روزه این فضانورد روس در مدار تقریبا با فاجعه پایان یافت چرا که فرمانده وی، واسیلی تسیبلیف کنرتل فضاپیمای سیوز را پس از جدا شدن از ایستگاه میر از دست داده و دو بار با آن برخورد کرد. خوشبختانه به هیچکدام از دو فضاپیما آسیب جدی وارد نشد و سکنه ایستگاه حتی ضربه را احساس نکردند. در پایان سربروف و تسیبلیف در همان روز در ژانویه 1994 به زمین بازگشتند.

سربروف در مه 1995 از برنامه فضایی روسیه بازنشسته شد و به عنوان مشاور مسائل مربوط به پرواز فضایی برای بوریس یلتسین، رئیس جمهور وقت به کار پرداخت.

الکساندر الکساندروویچ سربروف در 15 فوریه 1944 متولد شد و در موسسه فناوری فیزیک مسکو به تحصیل پرداخت. وی مدرک فوق لیسانس علوم فنی خود را از همین موسسه در سال 1970 دریافت کرد.

وی در سال 1976 به اداره طراحی انرژی NPOپیوست و از آنجا به عنوان فضانورد انتخاب شد.

سربروف عنوان «قهرمان اتحاد جماهیر شوروی» را برای کمکهای خود به برنامه های فضایی کشور و همچنین عناوین «Order of Friendship» و «Order of Lenin» را دریافت کرده بود.

وی ریاست اولین انجمن علمی-آموزشی جوانان در روسیه موسوم به انجمن هوافضای همه جوانان روسیه . سازمان آموزش فضانوردان جوان را برعهده داشت.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون