***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 | 13 شوال 1445 | 23 آوریل 2024
»
»
»
مدارگرد جدید ناسا سفر 10 ماهه را آغاز کرد

مدارگرد جدید ناسا سفر 10 ماهه را آغاز کرد
چهارشنبه 29 آبان 1392 - 09:35 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4073 بازدید | 0 دیدگاه
مدارگرد جدید ناسا سفر 10 ماهه را آغاز کرد
مدارگرد جدید ناسا سفر 10 ماهه را آغاز کرد

مدارگرد اکتشافی مریخ MAVEN با هدف رمزگشایی از اسرار تبدیل شدن دوقلوی زمین به سیاره‌یی سرد و خشک روز دوشنبه به فضا پرتاب شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تحقیقات نشان می‌دهد که مریخ در تاریخچه باستانی خود، سیاره‌یی سرسبز و دارای رودخانه‌ها و اقیانوس‌های متعدد بوده است.

«میشل تالر» از محققان مرکز فضایی گودارد ناسا تأکید می‌کند: طی چند میلیارد سال شرایط آب و هوایی مریخ از سیاره گرم و مرطوب به بیابان خشک و سرد کنونی مبدل شده است.

علل احتمالی از بین رفتن جو مریخ

دانشمندان معتقدند که این تغییرات عظیم آب و هوایی در اثر از بین رفتن سپر مغناطیسی مریخ ایجاد شده است که این سیاره را در برابر پرتوهای خورشیدی و کیهانی آسیب پذیر کرد؛ پرتوهای یونیزه شده باعث از بین رفتن جو ضخیم و محافظتی مریخ شده و این سیاره را به بیابانی خشک مبدل کرد.

میدان مغناطیسی زمین بدلیل بزرگ تر بودن آن در مقایسه با مریخ تاکنون باقی مانده است؛ قطر مریخ نصف و جرم آن تنها 10 درصد جرم زمین است.

همین کوچک تر بودن یکی از عوامل از دست دادن سریع تر گرمای داخلی در مقایسه با زمین عنوان می شود که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم باعث از بین رفتن میدان مغناطیسی مریخ در چهار میلیارد سال قبل شد.

مریخ مانند زمین دارای قمر بزرگ نیست؛ ماه یکی از عواملی است که به حفظ زمین در مقابل بمباران سیارک ها و دنباله دارها کمک کرده است.

بمباران سیارکی مریخ منجر به گرم شدن سطح و توقف انتقال گرما در هسته سیاره شده و یکی از علل احتمالی از بین رفتن میدان مغناطیسی مریخ عنوان می شود.

رمزگشایی از اسرار مریخ باستانی با مدارگرد جدید

مریخ نورد کنجکاوی ناسا و دیگر مریخ نوردهایی که بر سطح این سیاره حضور دارند، با بررسی و آنالیز سنگ ها موفق به کشف نشانه هایی از جریان داشتن آب بر سطح سیاره در گذشته باستانی شده اند.

مدارگرد اکتشافی جدید ناسا MAVEN نام دارد که با هدف بررسی بخش باقی مانده از جو مریخ و رمزگشایی از اسرار تغییرات آب و هوایی، راهی این سیاره می شود.

این مدارگرد بمدت یکسال در اطراف مریخ چرخیده و علاوه بر بررسی سطح سیاره، ‌لایه نازک گازهای باقی مانده در آسمان را مورد ارزیابی قرار می دهد.

بررسی تأثیر پرتوهای کیهانی و ذرات پر انرژی خورشید در جریان طوفان های عظیم خورشیدی بر جو سیاره مریخ از دیگر اهداف این مأموریت عنوان شده است.

یکی از سه ابزار علمی مدارگرد MAVEN مشابه ابزار آنالایزر گاز مریخ نورد کنجکاوی است که امکان استنشاق جو و ترکیبات شیمیایی موجود در آن را فراهم می کند.

مدارگرد اکتشافی مریخ MAVEN روز دوشنبه 18 نوامبر (27 آبان) ساعت 18:28 به وقت گرینویچ (21:58 به وقت تهران) بوسیله موشک اطلس 5 از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد و پس از یک سفر 10 ماهه به سیاره سرخ خواهد رسید.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون