»
»
»
نقص موتور اصلی مدارگرد مریخ هند برطرف شد

نقص موتور اصلی مدارگرد مریخ هند برطرف شد
دوشنبه 27 آبان 1392 - 10:02 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4541 بازدید | 0 دیدگاه
نقص موتور اصلی مدارگرد مریخ هند برطرف شد

بر اساس اعلام سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) بروز نقص در عملکرد موتور اصلی مدارگرد مریخ بر طرف شده است.

مأموریت مدارگرد مریخ (MOM)‌ پنجم نوامبر (14 آبان) توسط موشک قدرتمند PSLV-XL از مرکز فضایی سری هاریکوتا در جنوب این کشور به فضا پرتاب شد.

با گذشت حدود دو هفته از پرتاب، موتور اصلی سوخت مایع این مدارگرد در اثر انجام یک مانور برنامه ریزی نشده برای افزایش مدار از کار افتاد.

برای خروج مدارگرد از گرانش زمین، انجام شش مانور برنامه ریزی شده است؛ سه مرحله مانور با موفقیت انجام شد، اما بدلیل بروز اشکال در دور چهارم و سنگین بودن بیش از حد مدارگرد 1.5 تنی برای موشک حامل، مدارگرد به جای ارتفاع هدف 100 هزار کیلومتری، در ارتفاع 75 هزار کیلومتری قرار گرفت.

محققان برای رساندن مدارگرد به ارتفاع هدف، مجبور به انجام یک مانور برنامه ریزی نشده و استفاده از سیستم نیروی محرکه خود مدارگرد شدند که در نتیجه این مانور، موتور اصلی سوخت مایع مدارگرد از کار افتاد.

با تلاش محققان سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) نقص موتور اصلی مدارگرد برطرف شده و مراحل بعدی مانور طبق برنامه ریزی انجام خواهد شد؛ دور نهایی مانور برای خروج از گرانش زمین در تاریخ 30 نوامبر (نهم آذر) انجام می شود.

مدارگرد مریخ هند مجهز به ابزاری برای تهیه تصاویر رنگی از سطح مریخ، بررسی ترکیبات سطح و جستجو برای متان در جو سیاره سرخ است.

کل بودجه پروژه مأموریت مدارگرد مریخ (MOM) بالغ بر 73 میلیون دلار است و این مدارگرد پس از یک سفر 299 روزه، سپتامبر 2014 میلادی (شهریور 93) به سیاره سرخ خواهد رسید.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون