***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
سحرگاه ٢٧ آبان، شکار غزال تیزپای منظومه شمسی

سحرگاه ٢٧ آبان، شکار غزال تیزپای منظومه شمسی
يكشنبه 26 آبان 1392 - 22:36 | شاخه : | نويسنده : امین دالوند | 13643 بازدید | 0 دیدگاه

غزال تیزپای منظومه شمسی در سحرگاه ٢٧ آبان ، به حداکثر کشیدگی غربی می رسد و لحظاتی قبل از طلوع مهر فروزان در افق شرقی رویت می گردد. حداکثر زاویه کشیدگی غربی تیر 19.5 درجه و زمان این رویداد بر اساس GMT (زمان رسمی گرینویج) 02 بامداد دوشنبه ١٨ نوامبر ٢٠١٣ برابر با ساعت 05:30 بامداد دوشنبه ٢٧ آبان ٩٢ می باشد.

مفهوم زاویه کشیدگی را می توان چنین بیان کرد: زاویه ای را درنظر بگیرید که زمین در راس آن قرار دارد و یک ضلع آن روی خورشید و ضلع دیگرش روی یکی از سیارات باشد(مطابق شکل). به این زاویه ، زاویه کشیدگی یا دوری سیاره می گویند. در واقع کشیدگی سیاره، نشان دهنده فاصله زاویه ای سیاره و خورشید از دید ناظر زمینی است.

 
 

در حالت مقارنه،  زاویه کشیدگی به کمتریت مقدار می رسد یا تقریبا صفر می شود. در حالت مقابله، زاویه کشیدگی نزدیک به ١٨٠ درجه است. کشیدگی تیر و ناهید هرگز به ١٨٠ درجه نمی رسد. چرا که مدارشان کوچکتر از مدار زمین است(سیارات داخلی تر). در این حالت، خطی که زمین را به تیر یا ناهید متصل می سازد بر مدار سیاره مماس می گردد. در نتیجه تیر و ناهیید همواره در آسمان نزدیک به خورشید  و هنگام طلوع و غروب آن رویت می گردند. بیشترین کشیدگی تیر ٢٧ درجه و بیشترین کشیدگی زهره ٤٦ درجه است. چنانچه تیر یا ناهید در غرب یا شرق خورشید باشند بیشترین کشیدگی را غربی یا شرقی می نامیم. بنابر این اگر سیاره در کشیدگی شرقی باشد پس از غروب خورشید در افق غربی و اگر سیاره در کشیدگی غربی باشد قبل از طلوع خورشید در افق شرقی رویت می گردد.

بنابر این فرصت را غنیمت شمرده و سحرگاه ٢٧ آبان به شکار غزای تیزپای منظومه شمسی بروید، چراکه این غزال را  فقط در این حالت(کشیدگی­ها) و گذر(transition)، می توانید شکار کنید !!!

نويسنده : امین دالوند
کارشناسی ارشد ژئوشیمی
کارشناس رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران
پژوهشگر تاریخ اساطیری ملل باستان


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون