»
»
»
رصد با دوربین های نجومی - بخش سوم

رصد با دوربین های نجومی - بخش سوم
شنبه 25 آبان 1392 - 13:32 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 12284 بازدید | 0 دیدگاه
رصد با دوربین های نجومی - بخش سوم
رصد با دوربین های نجومی (3)
قسمت‌های قبلی:

دوربین های نجومی علاوه بر اینکه فرصت دیدن اجرام تار را به من می داد ، دریافتم که تمام نیازهای دیگر مرا نیز برآورده می سازد : مشاهده ی تعداد فراوانی جرم مهشر در هر شب .

سادگی تدارکات وسیله ی من (setup) اجازه ی پوشش دادن قسمت وسیعی از زمین را در یک شب به من می داد . وقتی داشتم روی پروژه ی هرشل کار می کردم (S&T: August2012) همه ی هدف من پژوهش و دیدن هر 2500 جرم عمقی آسمان با نام های ویلیام وکارولین هرشل بود که بارها بیش از 100 جرم تار و مبهم را در طی یک شب در گزارشهایم به ثبت رسانیدم .

بنابراین آیا دوربین های نجومی به کار شما می آیند ؟ این امکان تنها زمانی وجود دارد که اهداف شما همانند اهداف من باشند . اگرچه شما بیشتر علاقه مند به عکس های زیبا هستید ، با این وجود  ممکن است که باب میل شما نباشد .

صحنه هایی که از ویدیو گرفته شده هرگز به جذابی تصاویر گرفته شده از دوربین های نجومی CCD نخواهند بود ، با اینکه برخی از کاربرهای ویدیویی بسیار به استفاده از تک عکس قاپی برای تبدیل دوربین های آنالوگ به یک کامپیوتر جهت پردازش نزدیک شده اند . همچنین دوربین نجومی ممکن است برای کسی که دوست ندارد یک تکنولوژی با مبلغ نسبتأ خوب و یا تا حدی گران بین خودش و آسمان قرار بگیرد ، باشد . شما به یک دوربین ، یک مانیتور ، یک منبع انرژی و کابلهایی برای یک حداقل راه اندازی ، نیازمندید . اگر شما در صددید که ویدیوهایتان را ضبط کنید و برای بعد به اجرا بگذارید ، به ضبط فیلم نیاز دارید .

بحث چه مقدار پول در میان است ؟ بهترین دوربین ها نسبتأ ارزان با دوربین های نجومی CCD موجود مقایسه می شوند (بسته به مدل و ساخته اش بین 500$ تا 2000$) اما همچنان باید هزینه ارقام اضافی را نیز لحاظ کنید .

اکثر دوربین ها با یک منبع انرژی AC به بازار می آیند ، اما غالبأ در محیط تاریک بیرون خیلی خوب عمل نمی کنند . من دوربینم را با یک سیم منبع DC که توسط یک سازنده و یک باتری اتومات 12 ولتی تأمین می شود ، به کار می اندازم . علاوه بر این ، متوجه شده ام که رها کردن دوربین با نتایج باتری در فیلم ها سر و صدای کمتری را به محض به کار انداختن آن با یک "wall-wart " معمولی منبع AC ایجاد می کند . نوع مانیتوری که شما می خواهید بستگی به مکان رصدتان دارد .

" رقم و اندازه ی پیکسل "

چگونه دوربین های نجومی اعماق آسمان می توانند تصاویر قابل تشخیص از کهکشانها را در 10 ثانیه تولید کنند ، در حالی که یک DSLR به یک دقیقه و یا بیشتر زمان نیاز دارد ؟

اینها همه به دلیل اندازه ی پیکسل است . هر چه پیکسل بر روی سنسورهای نوری بزرگتر باشد ، نور بیشتری بر روی هر پیکسل در زمان داده شده می افتد و حساسیت کم نوری بهتری خواهد داشت . دوربین های هدف- و- شکار (point - and -shoot) و با زوم بالا (super - zoom) ، انتخاب های ضعیفی برای عکاسی از اعماق آسمان هستند چرا که آنها سنسورهای کوچکی دارند(برای نگه داری بسته ی لنزهای زوم با زمان طولانی) که به تعداد زیادی از پیکسل ها تقسیم می شوند . که عمدتأ یک ترفند تجاری محسوب می گردند . یک تصویر کامل در یک صفحه ی این مقاله تنها به 6 تا 8 مگا پیکسل نیازمند است .  DSLR ها تقریبأ به اندازه ی دوربین های point & shoot دارای عدد پیکسل یکسان اند ، اما سنسورهای آنها بسیار بزرگترند .

این مدل باعث افزایش هر پیکسل شده و یک حساسیت خوبی در زمانی که در حال کار با سطح نور کمی هستید ، به دوربین می دهد . سنسور دوربین های ویدیویی اعماق آسمان کوچکند اما رقم پیکسل خیلی پایینی دارند . این نتایج بدست آمده در پیکسل های با رقم بالا ، آنها را نسبت به نورهای محو و مبهم بسیار حساس می سازد ، اما به قیمت وضوح و توانایی تفکیک .


منبع: مجله Sky and Telescope - فوریه 2013

قسمت‌های قبلی:
مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون