*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
ماهواره GOCE اروپا در جو زمین نابود شد

ماهواره GOCE اروپا در جو زمین نابود شد
شنبه 25 آبان 1392 - 10:33 | شاخه : | منبع : ایسنا | 7361 بازدید | 0 دیدگاه
ماهواره GOCE اروپا در جو زمین نابود شد
ماهواره GOCE اروپا در جو زمین نابود شد

بر اساس اعلام آژانس فضایی اروپا، ماهواره GOCE در دقایق آغازین روز دوشنبه از فضا سقوط کرده و در جو زمین نابود شد، اما هنوز گزارشی در خصوص محل سقوط بقایای این ماهواره با زمین اعلام نشده است.

ماهواره رصدگر میدان گرانشی زمین (GOCE) پس از اتمام مأموریت و سوخت، ‌از فضا سقوط کرد؛ نخستین رصد ماهواره در هنگام نزدیک شدن به زمین در ساعت 22:42 به وقت گرینویچ (02:12 بامداد دوشنبه به وقت تهران) روز یکشنبه 10 نوامبر انجام شد.

این ماهواره در مسیر حرکت بسمت زمین، از فراز سیبری، غرب اقیانوس آرام و شرق اقیانوس هند عبور کرده و در دقایق ابتدایی نیمه شب به وقت گرینویچ (03:30 به وقت تهران) روز دوشنبه 11 نوامبر (20 آبان) وارد جو زمین شد.

بیشتر قطعات این ماهواره یک هزار و 100 کیلوگرمی در جو زمین نابود شد، اما تخمین زده می‌شود که 25 درصد بقایای آن به سطح زمین برسد.

هنوز گزارشی در خصوص صدمات احتمالی و محل دقیق سقوط بقایای ماهواره مخابره نشده است.

بسیاری از ماهواره‌ها در هنگام ورود به جو زمین از بین می‌روند، ‌اما قطعات بزرگ می‌توانند از جو عبور کنند؛ با اتمام سوخت، حدود یک چهارم بقایای ماهواره GOCE شامل 40 تا 50 قطعه به وزن تقریبی 250 کیلوگرم پس از عبور از جو، به سطح زمین می‌رسند.

ماهواره 450 میلیون دلاری آژانس فضایی اروپا موسوم به GOCE با هدف نقشه برداری از میدان گرانشی زمین در سال 2009 میلادی به فضا پرتاب شد و در مدار پایین در ارتفاع 224 کیلومتری قرار گرفت.

این ماهواره در طول مأموریت دو ساله خود موفق به تهیه دقیق‌ترین مدل از میدان گرانش زمین و نخستین نقشه با وضوح تصویری بالا از مرز بین پوسته و گوشته زمین شد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون