***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
تصاویری از شهاب‌سنگ روسیه

تصاویری از شهاب‌سنگ روسیه
شنبه 25 آبان 1392 - 11:01 | شاخه : | منبع : ویکی‌پدیا : عکس‌ها: میثم بصیرت | 16565 بازدید | 0 دیدگاه
تصاویری از شهاب‌سنگ روسیه
تصاویری از شهاب‌سنگ روسیه

در صبح روز ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ خورشیدی برابر با ۱۵ فوریه ۲۰۱۳ میلادی در حدود ساعت ۰۹:۱۵ به‌وقت محلی (۰۳:۱۵ به‌وقت جهانی) یک شهاب سنگ بزرگ با حداقل سرعت ۵۴٬۰۰۰ کیلومتربرساعت تقریباً معادل با ۴۴ برابر سرعت صوت، از فراز منطقه اورال جنوبی روسیه عبور کرد و در بالای شهر چلیابینسک متلاشی گردید. به نظر می‌رسد بخش اصلی شهاب سنگ در هنگام سقوط به دریاچه چبارکول برخورد کرده باشد.

بنا به برآوردهای آکادمی علوم روسیه، وزن این شهاب سنگ که کی‌ای‌اف-۲۰۱۳ نام گرفت، بالغ بر ۱۰ تن بوده و در ارتفاع ۵۰-۳۰ کیلومتری از سطح زمین براثر برخورد با جو در هوا منفجر و متلاشی شده است. رادارها تا قبل از برخورد این شهاب سنگ را شناسایی و رهگیری نکرده بودند. شهاب سنگ چلیابینسک بزرگترین جرم آسمانی است که در یک قرن اخیر، بعد از برخورد تونگوسکا در سال ۱۹۰۸، به زمین اصابت می‌کند.

به گفته دان یومانس، رئیس برنامه اجرام نزدیک به زمین ناسا، این جرم می‌تواند در کلاس سنگ‌های آسمانی طبقه‌بندی شود. بنا به برآوردهای اولیه سازمان فضایی فدرال روسیه این جرم آسمانی طول مسیر کوتاهش را با سرعتی در حدود ۳۰ کیلومتربرثانیه طی کرده است.

مجروحان این حادثه بالغ بر ۱۰۰۰ نفر اعلام گردید که بیشتر آن‌ها در اثر شکستن و خرد شدن پنجره‌ها دچار مصدومیت شده بودند، همچنین حال دو تن از مجروحان نیز وخیم گزارش شد.
بر اثر انفجار این شهاب سنگ و تاثیرات آن به شش ساختمان در منطقه مذکور آسیب وارد آمد. نور خیره‌کننده‌ای دراثر سوختن این جرم در آسمان پدید آمد که به اندازه‌ای روشن بود که بر شهر چلیابینسک سایه افکند و دراستان سوردلوفسک، اورنبورگ و قزاقستان نیز قابل رویت بوده‌است.

حال این شهابسنگ در موزه این شهر در معرض دید عمومی قرار گرفته است و تصاویر زیر توسط آقای میثم بصیرت، دانشجوی دانشگاه شهر چلیابینسک برای سایت انجمن نجوم آماتوری ایران ارسال شده است.

 
 


 
 


 
 


 
 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون