***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی چهارشنبه 15 آبان 1392

رویدادهای نجومی چهارشنبه 15 آبان 1392
چهارشنبه 15 آبان 1392 - 00:07 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 9284 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی چهارشنبه 15 آبان 1392
رویدادهای نجومی چهارشنبه 15 آبان 1392

رویدادهای نجومی امروز:

● ماه در حضیض مداری- 365362  کیلومتری زمین

● سیاره زحل در مقارنه

نگاهی به رویدادهای تاریخی امروز:

● ثبت ابرنواختر SN 1572 توسط تیکو براهه / به سال 951 ه. ش

●●●

شاید آنچه را که برای این شب زیباتر می کند رویت هلال اولین و دومین جرم های درخشان آسمان شب در نزدیکی یکدیگر باشد. پس از غروب خورشید و با نگاه به آسمان غرب می توانید ماه و سیاره ناهید را با جدایی زاویه ایی 9 درجه ایی از یکدیگر مشاهده کنید. هلال ماه جوان در کنار هلال زیبای ناهید که با ابراز اپتیکی قابل مشاهده است زینت بخش این شب رصدگران آماتور و علاقه مندان به آسمان است.

همان طور که گفتیم نگاه به ناهید همراه با تلسکوپ تصویری مطابق شکل فوق را برایمان به نمایش می گذارد. سیاره ناهید همان طور که در بالا مشخص است 50 درصد از سطح آن برای ناظر زمینی در این شب روشن است و در فاصله 95 میلیون کیلومتری از ما جای دارد. این هلال در 15 آبان ماه آینده به 25 درصد سطح سیاره می رسد و فاصله ناهید با ما به 61 میلیون کیلومتر کاهش می یابد و تصویرش در آن زمان 1.5 برابر امروز خواهد بود.

امشب همسایه ما زمینی ها هم که مهمان ناهید در آسمان پس از غروب امشب است به کمترین فاصله مداری خود با زمین خواهد رسید که اصطلاحا به آن حضیض مداری می گویند. ماه امشب در 365362 کیلومتری ما است.

همچنین ابرنواختر SN 1572 در این شب توسط ستاره شناس شهیر تیکو براهه برای اولین بار رویت و به ثبت رسید. اهمیت این ابرنواختر از آنجا است که تنها 7 ابرنواختر دیگر با استفاده از چشمان غیرمسلح رویت شده اند. به این ابرنواختر که در صورت فلکی قیفاووس واقع شده ابرنواختر تیکو نیز گفته می شود.

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون