*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
خوان گسترده هفته و روز جهانی نجوم

خوان گسترده هفته و روز جهانی نجوم
جمعه 4 اردیبهشت 1388 - 02:30 | شاخه : | 2825 بازدید | 0 دیدگاه

انجمن نجوم آماتوری ایران همچون سالهای گذشته برای هر چه با شکوه تربرپا شدن روز و هفته جهانی نجوم ،برنامه- هایی را تدارک دیده است.
این برنامه ها شامل سخنرانی راجع به روز و هفته نجوم و لزوم نگاه به آسمان ،پخش فیلم ، اسلاید و رصد لکه های خورشیدی با تلسکوپ در چند دانشگاه ، دبیرستان می باشد و برای اولین بار در 4 مرکز حمایتی کودکان بی سرپرست در پایتخت و با همکاری سازمان بهزیستی در سال گذشته نیز ویژه برنامه هایی اجرا شد.
برگزاری شب رصدی آموزشی در کاروانسرای تاریخی ارگ گوگد گلپایگان به منظور آشنایی عملی آماتورها با آسمان برای کلیه دوره های آموزشی داخل و خارج از انجمن نیز در روز پنج شنبه 3 اردیبهشت  به اجرا در آمد.
اولین گشت رصدی در سال 1388




برنامه ترویجی انجمن برای رویت هلال شامگاهی جمادی الاول 143از دیگر برنامه های جذاب علمی این هفته استکه با آموزش تئوری و رصد عملی با تجهیزات برای گروه رویت هلال همراه خواهد بود.
ضمناً از آنجا که به ابتکار انجمن نجوم آماتوری ایران برای اولین بار برنامه های سالیان قبلدرمراکزسالمندان و... بصورت سمبلیک برگزار گردید، می تواند برنامه امسال نیزهمچون بسیاری ازایده های نو پیاده شده از سوی این انجمن نجوم نظیراجرای برنامه های نجومی درمهدکودکها و مراکز نابینایان کشور، الگویی مناسب برای دیگر گروهها، شهرستانها و مراکز استانها جهت اجرا باشد. امیدواریم این انجمن مردمی نیز درتقسیم عشق آسمانی خود  با عموم مردم بویژه جوانان و نوجوانان برای لذت بردن ازاین شگفتیها سهمی هر چند ناچیز داشته باشد.ازدیدارشما دوستداران آسمان درهفته وروزجهانی نجوم مسرورخواهیم شد.مروری بر تاریخچه روز و هفته جهانی نجومروزجهانی نجوم همانگونه که از نام آن پیداست یک روز بین المللی است واین نکته در صفحه 7 Astronomy Day hand book تصریح شده است .برای تعیین آن از روش خاص استفاده و بر اجرا در این روز خاص تاکید می شود،حدود 36 سال است (از سال 1973 میلادی) بین دو تاریخ 15 آوریل تا 15 می، نزدیکترین شنبه به تربیع اول ماه را برای برنامه های خود انتخاب می کنند باید دقت داشت که هر چند روز هفته یعنی شنبه در تعیین این روز جهانی مورد تاکید لیگ جهانی برگزار کننده است اما روز تقویمی نجوم در هر سال با روشی که در تعیین آن انتخاب گردیده، متفاوت خواهد بود. امسال از 7 تا 13 اردیبهشت هفته جهانی نجوم  و شنبه2 می 2009 برابر با 12  اردیبهشت روز جهانی نجوم امسال می باشد. خوب است نوجه داشته باشیم که علت توجه به ماه در تعیین این مناسبت آنست که،ماه همسایه زمین وجرم جذابی برای رصد با ابزار وحتی چشم غیر مسلح است.
طی 11 سال اخیر با قرار دادن مناسبت هفته نجوم از سوی لیگ جهانی، فرصت بیشتری از جمله در مناسبتها وتعطیلات رسمی دیگرکشورها برای اجرای برنامه های ترویجی ایجاد گردیده است. با پیوستن کشورهای زیادی به این حرکت، این روز و هفته به روز و هفته جهانی نجوم مبدل شد.
از سال 138با اجرای ویژه برنامه انجمن نجوم آماتوری ایران، برای اولین بار در روز جهانی نجوم در فرهنگسرای بهمن، این حرکت در کشورمان آغازو همه ساله برنامه هایی را در هماهنگی با لیگ جهانی برگزار کننده  در این روز و هفته منطبق با تقویم جهانی اعلام شده  آن به اجرا در می آوریم و اعتقاد داریم اهمیت برنامه های جهانی در اجرای همزمان ان در اقصی نقاط دنیاست و همنوایی ایرانیان با حرکتهای علمی در سطح جهانی همواره باید مورد توجه قرار گیرد. بدیهی است، هفته جهانی نجوم نیز می تواند برای بومی سازی فعالیتهای ترویجی با گستره بیشتر و حتی در روزها و مناسبتها تعطیل هفته درهر کشور اجرا، اما نکته کلیدی ومورد تایید این انجمن کشوری در حوزه نجوم آماتوری آن است که با نام یکی از روزهای از روزهای هفته نجوم و نه با عنوان روز جهانی نجوم این برنامه ها می تواند اختصاص یابد. لیگ جهانی نیز با ارسال پوسترهای ویژه این مناسبت و بروشورهایی در مورد ماه این جرم جذاب آسمان در سالهای قبل از این حرکت انجمن پشتیبانی نموده است.
سایت رسمی لیگ جهانی برگزار کننده همراه با اطلاعاتی در مورد نحوه اختصاص این مناسبت و روز و هفته های جهانی نجوم امسال و سالهای بعد به آدرس زیر در دسترس می باشد:
www.astroleague.org/al/astroday/astrofacts.htmlفعالیتهای داخلیهمگامی انجمن نجوم آماتوری با سایر گروههای داخلی، برای برگزاری روز و هفته نجوم پیش گامی برای وحدت بخشیدن به فعالیتهای گروههای نجوم کشور می باشد.و حقیقت وجودی اینگونه مناسبتها همانا انسجام بخشیدن و دادن روح وحدت به چنین فعالیتهایی است.
همه فعالیتهای انجمن نجوم آماتوری ایران و سایر گروهها با یک هدف کلی و به منظور جلب توجه عموم به زیبایی های آسمان انجام می پذیرد و هر قدمی در هر گوشه از ایران عزیز به همین منظور برداشته شود ستودنی و قابل تقدیر است. امید که برگزاری روز و هفته نجوم نقش موثری در اعتلای نجوم ، ایجاد وحدت و همکاری در ایران داشته باشد و با همت همه گروههای نجومی، ایران به سطحی از بالندگی علمی که در خور پیشینه درخشان خود است برسد
نزدیک به 10گروه نجومی با هویت مستقل در کشور وجود دارند که تعداد قابل توجه ای از آنها درتلاشهای نجوم آماتوری کشور دخیل هستندوبرنامه های خوبی را به اجرا درمی آورندکه همین جاضمن تشکر از این دوستان و احترام متقابل به گامهای موثر ایشان در این زمینه،امیدواریم بیش ازپیش باحفظ آزاد اندیشی علمی به گسترش فعالیتهای نجومی درهمکاری با این انجمن و سایرگروهها در شهرستانهای کشور بیاندیشند تا با اجرای طرحهای مشترک،زمینه پژوهشهای علمی داخلی و خارجی فراهم آید.
فعالیتهای انجمن همواره در سطحی گسترده تر در سایتها، خبرگزاریهای معتبر داخلی وخارجی، همچنین درسایت معتبر جهانی Astronomical League قرار می گیرد.

در صورت تمایل  آماده انعکاس فعالیتهای شما در این مناسبت که  با سال جهانی نجوم نیزهمراه شده است هستیم.پیشاپیش شنبه 12 اردیبهشت برابربا 2 می 2009 روز جهانی نجوم و 7 تا 13 اردیبهشت هفته جهانی نجوم را به شیفتگان دانش آسمانی اختر شناسی تبریک می گوییم.  گروه اجتماعی انجمن


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون