***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
برنامه های روز و هفته جهانی نجوم در سال 1388

برنامه های روز و هفته جهانی نجوم در سال 1388
چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388 - 02:30 | شاخه : | 6173 بازدید | 0 دیدگاه

انجمن نجوم آماتوری ایران که در سال 138برای اولین بار در کشور در روز تعیین شده این مناسبت جهانی به اجرای برنامه های متنوعی با همکاری فرهنگسرای بهمن پرداخت، همانند سالیان گذشته برای هم نوایی با مردم جهان در روز جهانی نجوم (شنبه 12 اردیبهشت1388 برابر با دوم مه 2009میلادی برنامه های متنوعی را در فرهنگسرای دانشجو واقع در خیابان 21 بوستان شفق در یوسف آباد اجرا می کند. این برنامه ها عبارتند از اجرای کارگاه های متنوع نقاشی نجومی برای کودکان، ساخت انواع ساعت های آفتابی ویژه جوانان و نوجوانان، سخنرانی در مورد جذابیت های آسمان، پرسش و پاسخ های نجومی، رصد ماه و سیارات با تلسکوپ های قدرتمند، پخش فیلم و تصاویری از جذابیت آسمان شبانگاهی در فضای باز فرهنگسرای دانشجو واقع دربوستان شفق.

در مورد تاریخچه روز جهانی نجوم باید خاطر نشان کرد: حدود 36 سال است که برای عمومی سازی علم نجوم در دنیا سعی گردیده است با آوردن  تلسکوپ ها به میان مردم برای رصد آسماندر زمینه این دانش آسمانی عمومی سازی انجام پذیرد.
اساس تعیین روز جهانی نجوم بر این مبنا قرار گرفته است که در فاصله زمانی میان 15 آوریل تا 15 مه  (26فروردین تا 25 اردیبهشت) هر سال، نزدیکترین شنبه به تربیع اول ماه به عنوان "روز جهانی نجوم" انتخاب می شود و با این روش روز جهانی نجوم در هر سال، متفاوت خواهد بود.

دلیل انتخاب ماه به عنوان تعیین روز جهانی نجوم آن است که این جرم آسمانی زیبا برای رصد علاقمندان به نجوم همواره نقش موثری داشته و دارد.
حدود 11 سال هم است که دوشنبه قبل از روز جهانی نجوم تا یکشنبه بعد از این روز را "هفته جهانی نجوم" می نامند تا علاقه مندان با فرصت بیشتری بتوانند در هفته جهانی نجوم به فعالیت پرداخته و در روز جهانی نجوم نیز همگام با جامعه جهانی فعالیت کنند.

روز جهانی نجوم در سال 1388، روز شنبه 12 اردیبهشت برابر با دوم ماه مه میلادی است و از هفتم تا 13 اردیبهشت ماه هفته جهانی نجوم است که خوشبختانه امسال (سال 2009 میلادی) مصادف با سال جهانی نجوم نیز شده است. پر واضح است دلیل انجمن نجوم اماتوری ایران برای تبعیت از تقویم جهانی در این مناسبت ان است که مفهوم روز جهانی، همنوایی کل جهان در یک زمان خاص تعیین شده برای شعاری متحد است و ایرانیان نیز همچون سایر ملل در مناسبتهای جهانی همگام با دیگرملتها به شعار عمومی سازی نجوم پاسخ داده و هفته جهانی نجوم با مدت زمان طولانی تر و  متناسب با مناسبتها وتعطیلات هر کشور طی دهه اخیر از سوی لیگ برگزار کننده جهانی این روز  پیشنهاد و اجرا گردیده است.
لینک مربوط به زمان تعیین شده برای روز نجوم در سال جاری و سالهای آتی با توجه به تربیع اول ماه
www.astroleague.org/al/astroday/astrofacts.htmlبرنامه های انجمن نجوم آماتوری برای گرامیداشت هفته جهانی نجوم :
به منظور استقبال از آغاز روز و هفته جهانی نجوم، در روز سوم اردیبهشت برنامه شب رصدی را در ارگ "گوگد" واقع در شهرستان گوگد از توابع گلپایگان در استان اصفهان اجرا می شود.
در روز جمعه چهارم اردیبهشت برنامه یک روزه رصد لکه های خورشیدی و پخش اسلایدهای نجوم در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران و در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت نفت وپتروشیمی برگزار می گردد.




ویژه برنامه آغاز هفته نجوم با بازدید مدارس و علاقه مندان آماتور از آسمان نمای بزرگ تهران که با همکاری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اجرا می شود و برپایی یک نمایشگاه عکس از جلوه های آسمان شب ایران توسط عکاسان آماتور و با همکاری خوب فرهنگسرای دانشجو در بوستان "شفق" در یوسف آباد، افتتاح می شود.
در طول هفته نجوم علاوه بر اجرای برنامه های رصدی مختلف از جمله برگزاری دو شب رصدی با همراهی گروه فیزیک دانشگاههای آزاد اسلامی در  استان تهران و استان مرکزی، برنامه های ترویجی نیز برای آینده سازان کشور در دبستان پسرانه "ستارخان"، دبستان دخترانه "امام صادق(ع)"، دبیرستان "رفاه"، دبیرستان "زرتشتیان"(ایده نو امسال انجمن برای بردن نجوم به میان تمام گروههای اجتماعی)، دبیرستان "شایستگان" بوده و بازدیدهای مختلف از آسمان نمای بزرگ تهران  با همکاری "سازمان جغرافیای نیروهای مسلح انجام می شود.
روابط عمومی انجمن 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون