***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
نخستین ماهنورد چین رونمایی شد

نخستین ماهنورد چین رونمایی شد
شنبه 18 آبان 1392 - 11:30 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3578 بازدید | 0 دیدگاه
نخستین ماهنورد چین رونمایی شد
نخستین ماهنورد چین رونمایی شد

مقامات چینی در شانگهای از اولین ماهنورد این کشور رونمایی کرده‌اند که به گفته آنها ماه آینده به عنوان سومین کاوشگر ماه در ماموریتی موسوم به شانگه-3 به فضا پرتاب خواهد شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پکن از اهداف فضایی بلندپروازانه‌ای برخوردار بوده و رسانه‌های دولتی آن در ماه اوت از برنامه‌های این کشور برای فرود اولین کاوشگر در سطح ماه خبر داده بودند.

این ماهنورد شش چرخ که توسط آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای طراحی شده، به چهار دوربین مجهز است و از قابلیت بالا رفتن از تپه‌ها و موانع در سطح ماه برخوردار است.

به گفته طراحان، این کاوشگر طلایی‌رنگ بسیار کند حرکت کرده و مسیر خود را تنها پس از مشاهده و شناسایی محیط اطرافش برنامه‌ریزی می‌کند.

این کاوشگر که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، قرار است بر روی موشک لانگ مارچ 3B در اوائل ماه دسامبر به فضا پرتاب شود. خبرگزاری شینهوا اکنون یک نظرسنجی عمومی برای انتخاب نامی برای این ربات ماهنورد برپا کرده که « Seeking Dream(در جستجوی رویا)» با بیش از 560 هزار رای در صدر این نظرسنجی قرار دارد.

دو پای مکانیکی در این کاوشگر به کندن سطح ماه و جمع‌آوری نمونه خواهند پرداخت. همچنین این فناوری از یک پنل خورشیدی بال مانند برای تولید برق برخوردار بوده اما در کنار آن به یک باتری اتمی با استفاده از پلوتونیم 238 مجهز است که می‌تواند برای سالها نیروی دستگاه را تامین کند.

به گفته یه پیجیان، فرمانده ارشد ماموریت شانگه-3، این ربات 99.7 کیلوگرمی به بررسی سطح ماه برای حداقل سه ماه پرداخته و از سوی دانشمندان در زمین کنترل خواهد شد که سخت‌ترین بخش ماموریت است.

طراحان این ماهنورد از چندین دستاورد فناورانه در آن خبر داده‌اند که شامل یک سیستم ناوبری خودکار و قابلیت چنگ زدن چرخها به سطح پودری ماه است.

همچنین این کاوشگر می‌تواند بر روی شیبهای تا 30 درجه بالا رفته و در هر ساعت 200 متر حرکت کند.

پکن برنامه فضایی خود را به عنوان نشانگری از مرتبه فزآینده جهانی و قدرت رو به رشد فناورانه خود می‌بیند.

نمایش این ماهنورد با پرتاب اولین ماموریت هند به مریخ همزمان شد که به عنوان اولین کشور آسیایی برای دستیابی به سیاره سرخ تلاش کرده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون