***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
کشف محافظ ابر گازی «اسمیت»

کشف محافظ ابر گازی «اسمیت»
دوشنبه 13 آبان 1392 - 11:03 | شاخه : | منبع : ایسنا | 7409 بازدید | 0 دیدگاه
کشف محافظ ابر گازی «اسمیت»
کشف محافظ ابر گازی «اسمیت» در برابر برخورد کهکشان راه شیری

ستاره‌شناسان دریافته‌اند که ابر عظیم گاز هیدروژنی «اسمیت» که در مسیر برخورد با کهکشان راه شیری قرار داشته، از این پایان بد دور خواهد بود چرا که یک میدان مغناطیسی موجود در داخل این ابر احتمالا از آن در زمان سقوط محافظت خواهد کرد.

این کشف می‌تواند به توضیح چگونگی سالم ماندن این ابرهای پر سرعت در زمان ادغام با دیسکهای کهکشانی که سوخت جدیدی برای نسل جدید ستارگان ارائه می‌کنند، کمک کند.

در حال حاضر ابر اسمیت با سرعت بیش از 150 مایل بر ثانیه به سمت کهکشان راه شیری در حال حرکت بوده و پیش‌بینی می‌شود حدود 30 میلیون سال بعد به آن برخورد کند.

ستاره‌شناسان بر این باورند در پی این برخورد، انفجار چشمگیری از شکل‌گیری ستارگان صورت بگیرد اما در ابتدا باید بتواند در عبور از هاله یا جو گاز داغ یونیزه اطراف کهکشان راه‌شیری دوام بیاورد.

به گفته محققان، جو بالایی میلیون درجه‌ای کهکشان باید این ابرهای هیدروژنی را پیش از رسیدن به صفحه که محل شکل‌گیری ستارگان است، نابود کند.

پژوهشهای اولیه نشان داده بود که ابر اسمیت یکبار تاکنون برای ورود به صفحه کهکشان ما دوام آورده و در فاصله 8000 سال نوری از صفحه، تازه ورود مجدد خود به آن را آغاز کرده است.

زمانی که این ابر در نهایت با راه‌شیری ادغام شود، می‌تواند حلقه درخشانی از ستارگان مشابه نمونه نسبتا نزدیک خورشید موسوم به کمربند گولد را تولید کند.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون