***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
شهاب سنگ شهر نراق

شهاب سنگ شهر نراق
يكشنبه 12 آبان 1392 - 19:23 | شاخه : | منبع : ایرنا | 14582 بازدید | 4 دیدگاه

شهردار نراق از توابع شهرستان دلیجان گفت: پس از هفت سال پیگیری، شهاب سنگ معروف به نراق که 39 سال قبل به سقف یک مدرسه در حال ساخت برخورد کرده بود به محل اولیه فرود بازگردانده شد.

ساعت 9:29 بامداد 28 مردادماه سال 1353، بانگ مهیبی به یکباره توجه مردم شهر آرام و زیبای نراق را که می رفتند فعالیت روزانه خود را آغاز کنند به خود جلب کرد.

این صدای شهاب سنگی بود که بر روی سالن مدرسه در حال ساخت شهر نراق فرو افتاد ، شاهدان عینی اظهارداشتند: سقف سالن این مدرسه به قطر 30 سانتی متر سوراخ و در کف آن تکه سنگی مشاهده می شد.

این نخستین رخداد ثبت شده از سقوط سنگی از آسمان در منطقه ای مسکونی و آسیب زدن آن به ساختمانی در ایران است.

برخورد شهاب سنگ با ساختمانی در منطقه ای مسکونی، چیزی نبود که از چشمان تیزبین پژوهشگران ایرانی پنهان بماند و خیلی زود پای این سنگ به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بازشد.

آزمایش های ابتدایی را دکتر ایرج عشقی و دکتر احمد شمس با همکاری دانشجویان خود آغاز کردند و گزارش مقدماتی آن را، به نام ˈگزارش شماره 64ˈ، در دیماه 1353 خورشیدی منتشر کردند.

براساس همین گزارش؛ شهاب سنگ نراق ازنوع کندریتی، به وزن 3200 گرم وچگالی 3/64 ، بود وشواهد نشان می داد که از جهت شمال شرق سقوط کرده است .

نمای میکروسکوپی این سنگ آسمانی بیضی شکل است که برخی بخش های آن در اثر شکستگی در فضا یا برخورد با زمین کمی نوک تیزتر و لبه دار شده است.

رنگ اصلی سنگ؛ خاکستری تیره و کمی مایل به سبز است که در برخی نقاط آن کانی های فلزی به رنگ زرین و خاکستری روشن دیده می شود.

در بخش خارجی سنگ، دو نوع پوسته ی سیاه رنگ دیده می شود، یکی در اثر برخورد با آسفالت پشت بام مدرسه معصومی بوده که کمی قیر واشیای دیگر زمینی به آن چسبیده و سیاه رنگ شده است، دیگری پوسته نازکی که پهنای آن حدود یک میلی متر است و در اثر سوختگی به علت برخورد با جو به وجود آمده است.

این گزارش اضافه کرده است: بررسی میکروسکوپی شهاب سنگ نراق نشان می دهد که سنگی بلورین و یکنواخت است که در آن کانی های فلزی از ترکیبات نیکل و آهن به صورت لکه های سیاه و بدون شکل هندسی وجود دارد.

این سنگ سپس برای انجام آزمایش های بیشتر، به دانشگاه رُم فرستاده شد.

نتیجه بررسی مرکز مطالعات زمین شناسی مرکز ایتالیا در رم نیز در قالب مقاله شهاب سنگ مراق (ایران) چاپ شد.

از عللی که یافت این مقاله را در اینترنت دشوار کرد، اشتباه در نام گذاری مقاله بود؛ این مقاله به جای چاپ با نام نراق به نام مراق به چاپ رسیده است.

شهردار نراق اظهارداشت: شهاب سنگ مذکور پس از هفت سال پیگیری به ایران بازگردانده شد اما مجددا برای تحقیق به دانشگاه آخن نیز آلمان ارسال شد و اکنون با گذشت 39 سال دوباره به نراق بازگردانده و به شهرداری نراق تحویل شد تا در دبستان معصومی ، محل فرود اولیه اش نگهداری شود.

وی افزود: این شهاب سنگ به همراه مقالات تحقیقاتی که در دانشگاه های مختلف روی آن انجام شده است در محل فرود یعنی در آزمایشگاه مدرسه معصومی نراق نگهداری و در معرض دید علاقه مندان و محققان قرار خواهد گرفت.

مرادی به نقل از دکتر ˈایرج عشقیˈ محقق دانشگاه آخن آلمان که کار تحقیق بر روی این شهاب سنگ را بر عهده داشته و دهها مقاله در این زمینه ارائه کرده است، گفت: شهاب سنگ نراق که جنس آن از سیلیس است 13 میلیون و 700 هزار سال پیش از سنگ مادر جدا شده و پس از سرگردانی در فضا در 28 مرداد 1353 در سالن مدرسه معصومی این شهر فرود آمد.

مرادی افزود: کارگران حاضر درمحل، این سنگ گداخته و سیاه را برداشته و به گمان اینکه الماس یا طلای سفید است به خانه بردند، اما با پیگیری دستگاه های ذیربط آن زمان، قسمتی از سنگ به وزن دو کیلو و 900 گرم کشف و برای تحقیقات بیشتر به دانشگاه آخن آلمان ارسال شد.

وی گفت: نتایج تحقیقات صورت گرفته در خصوص سنگ آسمانی نراق در مجلات معتبر از جمله ناسا و اخبار شهاب سنگ ها به اسم شهاب سنگ آسمانی نراق توسط محققین کشورهای بلژیک، آلمان، پرتغال و آمریکا چاپ و منتشر شده است.



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

بهاری
(مهمان)
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 09:34

باسلام خدمت دوستان.
این مطلبی که در باره شهاب سنگ نراق نوشته اید آیا امکان نداشت یک تصویر از سنگ مذکور را هم به آن پیوست می کردید ؟
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 10:20

سلام
منبع خبر تصویری از این شهاب‌سنگ منتشر نکرده است.
علی زین العابدینی
(مهمان)
پنجشنبه 17 دی 1394 - 22:42

باسلام. بنده ساکن ساوه هستم یک عدد بنظر وتحقیق خودم شهاب بوزن یک کیلو. ششصد گرمی پیدا کرده ام راهنمای کنید. باتشکر
گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران
(مهمان)
شنبه 19 دی 1394 - 12:30

با سلام

شما برای بررسی و تایید این موضوع می توانید به دانشکده زمین شناسی نزدیک محل سکونت خود مراجعه نمایید.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون