*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی جمعه 10 آبان 1392

رویدادهای نجومی جمعه 10 آبان 1392
جمعه 10 آبان 1392 - 00:00 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 6767 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی جمعه 10 آبان 1392
رویدادهای نجومی جمعه 10 آبان 1392

رویداد های این شب:

● سیاره ناهید در بیشترین کشیدگی به میزان 47.8 درجه

● عطارد در مقارنه داخلی

نگاهی بر تاریخ :

-پرتاب مارس-1 توسط اتحاد جماهیر شوروی برای بررسی مریخ / سال 1341 ه. ش

●●●

امشب را می توانید به رصد فم الحوت ستاره پرنور آسمان جنوبی بپردازید. این ستاره قدر 1.1 هجدهمین ستاره پرنور آسمان محسوب می گردد اما در فرهنگ عمومی به ستاره تنها معروف است. علت آن عدم وجود ستاره ایی درخشان در نزدکی فم الحوت است. این شب ها پس از غروب خورشید تنها کافی است به افق جنوبی آسمان نگاهی کنید. یافتن درخشانترین جرم این قسمت از آسمان تاریک شب های پاییزی کار سختی نخواهد بود. نکته جالب برای دانشمندان کشف نخستین سیاره فراخورشیدی که با طول موج های مرئی آشکار شده است که متعلق به این ستاره است. افرادی که در نیمکره شمالی زمین زندگی می کنند از فرصت رصد این ستاره بهره کافی را ببرید.

 
 

و در انتهای مطالب این هفته همان طور که در رویداد ها اشاره شد سیاره ناهید، دومین سیاره منظومه شمسی به بیشترین کشیدگی خود از خورشید خواهد رسید که اگر بتوانید با تلسکوپ و یا دوربین دوچشمی قدرتمندی پس از غروب خورشید به آن نگاه کنید تصویری مطابق شکل زیر رویت خواهید کرد.

 
 

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون