***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
ویدئو » این روزها خورشید را چه می‌شود؟

ویدئو » این روزها خورشید را چه می‌شود؟
چهارشنبه 8 آبان 1392 - 10:22 | شاخه : | نويسنده : مجید جویا | 16904 بازدید | 0 دیدگاه
ویدئو » این روزها خورشید را چه می‌شود؟
این روزها خورشید را چه می‌شود؟
همانطور که آب و هوای زمین در هفته گذشته ناآرام بود، اوضاع جوی خورشید هم متلاطم بود چراکه ستاره مرکزی منظومه ما در حال سپری کردن اوج فعالیت ۱۱ ساله خود است.

به نظر می‌رسد که در این اواخر واقعا آتش دارد از خورشید زبانه می‌کشد. طی روزهای اخیر٬ پنج زبانه خورشیدی عظیم و در رده X فوران کرد و روانه زمین شد. زبانه‌های خورشیدی در طبقه بندی‌هایی برحسب درخشندگی اشعه ایکس خود و با حروف C، M، و X به ترتیب افزایش شدت قرار می‌گیرند و شدت هر X2 معادل دو برابر X1 است. امروزه می‌دانیم که زبانه‌های کلاس ایکس، می‌توانند منجر به اختلالات رادیویی یا حتی خاموشی‌های گسترده برق شوند. این زبانه‌ها هر دو روشن‌تر و شدیدتر از یک زبانه کلاس M بودند که اواخر هفته گذشته رخ داده بود.

در هفته گذشته، ناسا ویدئویی را که در سپتامبر/شهریور گذشته از خورشید تهیه شده بود نیز منتشر کرد. این ویدئو یک رشته به طور 300 هزار کیلومتر از مواد خورشیدی را نشان می‌دهد که تاج خورشید را شکافته و دره‌ای از آتش را در ورای خود به جا می‌گذارد. البته همانطور که می دانید‌٬ خورشید در واقع از آتش ساخته نشده و چیزی که می‌بینیم در حقیقت پلاسما است.


خوب پس آن بالا چه خبر است؟ ما در حال حاضر در بیشینه چرخه عملکردی خورشید به سر می‌بریم، یعنی دوره‌ای در یک چرخه 11 ساله که فعالیت خورشید در آن به بالاترین حد خود می‌رسد. اما برای دانشمندان و با توجه به تعداد محدود لکه‌های خودشیدی در حال حاضر، این مورد عجیب بود. چیزی که بسیار جالب بود این بود که اگر این بیشینه چرخه خورشیدی است، پس چرا اینقدر ملایم است. کلماتی همانند "نامشتاق" ، "منفجر نشده"، "آرام" و " بی حال" عنوان شده بودند تا ستاره‌ای را که ما به دور آن می‌چرخیم توصیف کنند. حتی یک دانشمند علوم فضایی به نام جوزف کنچز در مصاحبه با تایمز گفت: «اگر امروز به خورشید نگاه کنید، می‌گویید: جااااااااان!».

خوب، به نظر می‌رسد که گویا متلک‌های دانشمندان آن قدر بلند بوده‌اند که خورشید هم آنها را شنیده است.

به رغم این که صحبت از زبانه‌ها و دره‌ها و خروج جرم از خورشید به نظر وحشتناک می‌رسد، شاید این بیانیه ناسا در وب‌سایت خودش بتواند کمی آرامش بخش باشد: «در این لحظه افزایش تعداد زبانه‌های خورشیدی کاملا معمول است، چرا که خورشید به بیشینه فعالیت خورشیدی نزدیک شده است. از زمانی که چرخه‌های خورشیدی در سال 1843 کشف شدند، بشر آنها را به طور پیوسته ردیابی کرده است، و اصلا غیر عادی نیست که در طول روزی که فعالیت خورشید به اوج خود می‌رسد، تعداد زیادی زبانه‌های خورشیدی مشاهده شوند».

منبع: خبر آنلاین


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون