*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
تصویر جدید «کاسینی» از کیوان

تصویر جدید «کاسینی» از کیوان
چهارشنبه 8 آبان 1392 - 10:02 | شاخه : | منبع : ایسنا | 6737 بازدید | 0 دیدگاه
تصویر جدید «کاسینی» از کیوان
تصویر جدید «کاسینی» از سیاره زحل با رنگ‌های قابل مشاهده برای چشم

فضاپیمای «کاسینی» در جریان یک چرخش بلند در بالای سیاره کیوان، موفق به ثبت یک تصویر چشمگیر از این سیاره و حلقه‌های آن به رنگ طبیعی شده است که اگر انسان در آن زمان در آنجا حضور داشت، به همان رنگ می‌توانست آنرا مشاهده کند.

به گفته آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، این نمای با رنگ طبیعی که در روز 10 اکتبر(18 مهر) ثبت شده، به نمایش گروههای رنگی متفاوت از آب‌هوا در بالای سیاره کیوان از جمله یک جریان درخشان موجدار از ابرها پرداخته که بنظر می‌رسد نشانگر برخی از پسامدهای یک توفان عظیم باشند که در اوایل سال 2011 به اوج شدت خود رسیده بود.

هنگامی که فضاپیمای کاسینی در سال 2004 به کیوان رسید، نیمه شمالی این سیاره از یک هاله آبی رنگ برخوردار بود چرا که در آن زمان، فصل زمستان در این نیمکره برقرار بود.

اما با گردش فصول در سال کیوان که 30 برابر سال زمینی است، تابستان به نیمکره شمالی بازگشته و رنگها تغییر کرده است. به گفته ستاره‌شناسان اکنون بیشتر رنگ طلایی بر این نیمکره غالب است.

فضاپیمای کاسینی اکنون در یک مدار مورب قرار داشته که به آن اجازه تاب خوردن در بالای قطب شمال و زیر قطب جنوب این سیاره حلقه دار را داده است.

این تغییر بزرگی است چرا که بیشتر سفر کاسینی شامل مدارهایی در اطراف صفحه استوایی بوده که اکثر حلقه‌ها و قمرهای کیوان در آنجا واقع هستند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون