*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
شبحی در نقاب شرقی

شبحی در نقاب شرقی
چهارشنبه 8 آبان 1392 - 09:27 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 6683 بازدید | 0 دیدگاه
شبحی در نقاب شرقی
شبحی در نقاب شرقی - تصویر روز نجوم 8 آبان 1392 A Spectre in the Eastern Veil - APOD 2013 October 30 Image Credit & Copyright: Alfonso Carreño (Observatorio Zonalunar)
اشکال و صورت‌های ترسناک مخصوص حال و هوای هالوین است. این اشکال و صورت‌ها همچنین در این تصویر نمای نزدیک از شرق سحابی نقاب Veil Nebula جای کرده‌اند. سحابی نقاب، خود، بقایای یک نواختر بزرگ است، ابری در حال پخش و گسترش از آوار و بقایای مرگ ستاره‌ای عظیم. نقاب تقریباً دایره‌ای‌شکل است و گستره آن در آسمان در صورت‌فلکی ماکیان حدود سه درجه است؛ این قسمت از شرقنقاب تنها ۱٫۲ درجه وسعت دارد، یعنی تقریباً برابر با اندازه ظاهری ماه در آسمان، و برابر می‌شود با ۱۲ سال‌نوری که اندازه این قسمت از نقاب است. فاصله این سحابی با زمین ۱٫۴۰۰ سال‌نوریست. در این تصویر ترکیبی از اطلاعات ثبت‌شده از خلال فیلترهای نجومی، تابش‌های اتم‌های هیدروژن در بقایای به‌جا مانده از نواختر، به رنگ سرخ، و تابش‌های قوی اتم‌های اکسیژن با سایه‌های سبز-آبی نشان داده شده‌اند. در سمت باختری (:غربی) نقاب، جرم عمقی دیگری جای دارد که باز هم به حال و هوای هالوین می‌خورد: جاروی جادوگر.
مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون