***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
سیمرغ؛ مهمترین پرتابگر ایرانیان

سیمرغ؛ مهمترین پرتابگر ایرانیان
دوشنبه 6 آبان 1392 - 11:07 | شاخه : | منبع : ایرنا | 5966 بازدید | 0 دیدگاه
سیمرغ؛ مهمترین پرتابگر ایرانیان
سیمرغ؛ مهمترین پرتابگر ایرانیان

قائم مقام سازمان فضایی ایران ساخت پرتابگر سیمرغ را مهمترین برنامه در حوزه طراحی و ساخت پرتابگرها عنوان کرد و گفت: قرار است ماهواره های ظفر،آت ست، امیرکبیر و طلوع توسط این پرتابگر به فضا پرتاب شود.

دکتر ˈحمید فاضلی افزود: وظیفه ساخت و پرتاب ماهواره ها از جمله وظایف سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

*** توسعه هم زمان پرتابگرسیمرغ و ماهواره های پرتابی آن

قائم مقام سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: برنامه های فضایی به گونه ای پیگیری می شود که هم حامل و هم محموله باهم توسعه می یابند، به طوری که پرتابگر سیمرغ همزمان با تکمیل ماهواره های پرتابی آن آماده تحویل خواهد بود.

وی درباره تعویق در برنامه پرتاب ماهواره ها گفت: ممکن است تاخیرهای شش ماهه در پرتاب ماهواره ها در کشور ایجاد شود اما این تاخیرهای جزیی در پروژه های فضایی امری طبیعی محسوب می شود.

فاضلی اضافه کرد: پرتاب های فضایی مشکلات و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

فاضلی درباره ماهواره ظفر گفت: این ماهواره نیز در دانشگاه علم و صنعت ایران ساخته شده که با توجه به این که قرار است با حامل سیمرغ پرتاب شود، پرتاب آن به سال 93 موکول شده است.

*** ماهواره ظفر2، 90 کیلوگرمی با دو کارکرد جدید

ماهواره ظفر2 یک ماهواره دانشجویی است که در مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ساخته می شود.

این ماهواره دارای طول عمر مداری یک و نیم سال است . همچنین این ماهواره با وزن 90 کیلوگرم دارای طیف رنگی و سیستم تعیین موقعیت جی.پی.اس ، او.دی.اس و سیستم رهگیری است.

او.دی.اس. فناوری برای رمزگشایی اطلاعات دریافتی از ماهواره هاست.

دکتر حسین بلندی، رییس مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت چندی پیش درباره این ماهواره گفت: نمونه مهندسی ماهواره ظفر یک در سال 89 رونمایی شد و این ماهواره به سفارش سازمان فضایی ایران دچار تغییر در مشخصات ظاهری شد و در حال حاضر ماهواره ظفر دو ساخته شده است.

وی افزود: دوربین ماهواره ظفر دو ارتقا یافته و دقت آن دو برابر شده است. این ماهواره همچنین دارای فناوری تعیین موقعیت فضایی است. با داشتن این فناوری، متخصصان از موقعیت مداری ماهواره و موقعیت مکانی فرود آن مطلع می شوند.

رییس مرکز تحقیقات ماهواره دانشگاه علم و صنعت در مورد دیگر ویژگیهای ماهواره ظفر دو گفت : این ماهواره قادر است با 256 کاربر برای دریافت و ارسال داده های فضایی ارتباط برقرار کند. این ماهواره مجهز به دوربین های رنگی و قادر به تصویر برداری از سطح زمین است.

***ماهواره طلوع از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

ماهواره ˈطلوعˈ، نخستین ماهواره سنجش از راه دور ایران است که در 14 بهمن سال 1388، روز ملی فناوری ماهواره ای رونمایی شد. این ماهواره دارای فناوری هایی مانند محموله تصویربرداری، کنترل وضعیت مکانیزم ها و سلول های خورشیدی است.

ماموریت اصلی این ماهواره، تصویربرداری تک طیفی با تفکیک پذیری 50 متر، ذخیره و ارسال داده های تصویر به ایستگاه های زمینی است.

با توجه به ویژگی تصویر برداری ماهواره طلوع می توان از این تصاویر در اموری چون نقشه برداری زمین در مقیاس بزرگ، مطالعه و بررسی حوضچه های آبی و دریا، مشاهده و ارزیابی تخریب منابع طبیعی، بررسی علوم کشاورزی، جنگلی، مشاهده پوشش ابرها، پراکندگی انسانی و ارزیابی بلایای طبیعی نظیر زلزله، سیل و آتش سوزی بهره مند شد.

پرتاب این ماهواره در زمره برنامه های سازمان فضایی درسال آینده است.

*** ماهواره آت ست امیرکبیر

دکتر ˈعلیرضا رهاییˈ رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ویژگی های این ماهواره گفت: ماهواره AUT SAT حدود 70 تا 80 کیلوگرم وزن دارد و مشاهده زمین و ارزیابی محصولات کشاورزی از قابلیت های این ماهواره به شمار می رود.

رییس دانشگاه امیرکبیر در توضیح کاربرد این ماهواره بومی گفت: این ماهواره برای ارزیابی سوانح طبیعی مانند زلزله، خشکسالی، کشاورزی و دیگرموارد استفاده خواهد شد و می تواند کمک قابل توجهی در کاهش تلفات این گونه حوادث در کشور داشته باشد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون