***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
تصویری از دره آتش که بدن خورشید را شکاف داد

تصویری از دره آتش که بدن خورشید را شکاف داد
يكشنبه 5 آبان 1392 - 15:00 | شاخه : | منبع : خبرگزاری مهر | 6587 بازدید | 0 دیدگاه
تصویری از دره آتش که بدن خورشید را شکاف داد
تصویری از دره آتش که بدن خورشید را شکاف داد

وقتی یک رشته 320 هزار کیلومتری از مواد خورشیدی بدن خورشید را طی ماه گذشت شکافت، جای آن شبیه یک دره آتش روی بدن نزدیک ترین ستاره به زمین ما شد.

محققان مرکز پرواز فضایی گودارد در گرینبلت مریلند ویدئویی با استفاده از تصاویری که طی روزهای 29 و 30 سپتامبر توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا گرفته از دره آتش خورشید تهیه کرده است.

خورشید عمدتا از پلاسما تشکیل شده است، سوپی از ذرات باردار که هنگامی تشکیل می شود که اتمهای گاز بسیار داغ می شوند و الکترونهای آن جدا می شوند. حرکت این ذرات باردار میدانهای مغناطیسی قوی ایجاد می کند که شلاقهایی بر بدن خورشید و انفجارهایی در سطح آن می شود.

مقامات ناسا اظهار داشتند که این ویژگی دره مانند در این تصاویر جدید نشان دهنده کانالی است که میدانهای مغناطیسی یک رشته پلاسما را در بالای سطح خورشید پیش از انفجار نگاه داشته اند.

فضاپیمای رصدخانه دینامیک خورشیدی با قیمت 850 میلیون دلار در فوریه 2010 برای زیر نظر گرفتن سطح خورشید از یک مدار دور زمین پرتاب شد. این رصدخانه مجهز به دستگاه هایی است که می تواند مشاهدات خود را در طول موجهای مختلفی انجام دهد تا ابعاد مختلف تاج خورشیدی یا اتمسفر بالا تر آن را رصد کند.

در این ویدئو قسمتهای قرمز خورشید نشان دهنده پلاسمای داغ حدود 50 هزار درجه سانتیگراد است که براساس نظر مقامات ناسا این دما برای مشاهده رشته هایی که بلند و منفجر می شوند بسیار مناسب است. قسمتهای زرد رنگ نیز نشان دهنده جریان مواد خورشیدی در میدان مغناطیسی با دمایی حدود 555 هزار درجه سانتیگراد است.

قسمت اعظم این دره در ویدئو قهوه ای تر به نظر می رسد که نشان می دهد دمای این بخش حدود 1 میلیون درجه سانتیگراد است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون